Moeizaam starten - the saga continues
Moeizaam starten - the saga continues
Al zolang ik de 940 heb, nu ruim twee jaar, start hij niet geweldig. Hij slaat altijd aan en is in die zin dus wel betrouwbaar, maar grofweg één op de vier keer heeft hij heel weinig zin, startmotor moet dan tig keer rond en daarna komt de B230 FK stotterend tot leven. Blijft daarna soms eventjes moeizaam lopen, soms meteen goed, maar nadat er een keer gas is gegeven is het altijd goed en loopt hij gewoon mooi vlak. Ik heb er inmiddels al van alles aan gedaan (voor geïnteresseerde lezertjes: link, link en link), en ook al verscheidene keren hier geroepen dat het startprobleem weg was, maar elke keer blijkt het toch weer terug te komen. Geen vreselijk probleem, maar wel een bron van ergernis, vooral voor een Pietjeprecies.
Ik start altijd keurig volgens het boekje, dus gaspedaal niet indrukken, maar een poosje terug kwam ik op het briljante idee om eens wat gas bij te geven tijdens het starten als hij niet direct wil, en dan slaat hij meteen aan. Mijn vrouw doet het altijd al zo, vertelde ze me. Wat haar beteft heeft de auto dus ook helemaal geen startprobleem.
Afgelopen weekend heb ik het gasklephuis, de CIS-klep en de carterventilatie eens gedemonteerd en gereinigd i.h.k.v. regulier onderhoud. Was allemaal lichtjes vuil/vettig, maar niet spectaculair. Alleen uit de connector van de gasklepschakelaar liep een beetje olie. Huh? Ja olie, of iets wat er veel op lijkt, bruine vettige vloeistof. Waar zou die 'olie' vandaan komen? Het lijkt me dat die schakelaar niet zo rijkelijk gesmeerd hoeft te worden. Ook op het gasklep-asje aan de kant van de schakelaar en de achterkant van de schakelaar zelf zat dezelfde substantie.
Anyway, alles schoongemaakt, connectors goed schoongespoten met contactspray, alles weer gemonteerd, gasklepschakelaar afgesteld en starten. Meteen vrrroem! Geweldig. Zo hoort dat dus. Of toch niet helemaal, want het stationair toerental bleef hangen tussen 1200 en 1500 toeren. Motor op laten warmen en geleidelijkaan zakte het toerental tot de gebruikelijke 800. Opnieuw starten - weer direct vrrroem en daarna netjes 800 RPM. Opnieuw inleren van de ECU dacht ik, want ik had de accu los gehad tijdens het werk.
De volgende dag - contactsleutel aantikken en vrrroem. Hèhè, zou het nou dan eindelijk eens goed zijn? Maar het stationair toerental liep direct weer door naar 1500 en bleef tijdens de rit steeds rond de 1200 hangen met gas los. What the f* is dat nou weer. Bij de volgende (warme) start was alles weer normaal, maar 's middags (koude start) weer hetzelfde liedje. 's Avonds de motorkap maar weer open gegooid en ik zag bijna direct de stekker van de gasklepschakelaar los hangen Ahaaa. Stekker aangeklikt, starten: uche, uche, uche, vrrr, vrrr, vrr, vrrroem. Oude probleem weer terug. Motor uit, stekker los, starten - meteen lopen. Toch maar weer vastgeprikt, want dat verhoogde toerental vind ik ook niet geweldig. Wel grappig om te zien hoe de ECU met zo'n ontbrekend signaal omspringt, trouwens.
Ik kom nu tot de - voorzichtige - conclusie van mijn relaas, en dat is dat de gasklepschakelaar niet helemaal fris is, en waarschijnlijk dus (in mijn tijd) nooit geweest.
Ik heb gisteren nog even de ECU uitgelezen: 1-1-1, dus die heeft niets in de gaten. Vergeten te kijken wat er gemeld werd met de stekker los, trouwens.
Ook even geprobeerd om de weerstandwaardes op de schakelaar door te meten, maar ik had geen tijd om hem te demonteren en kon op de tast niet fatsoenlijk bij de contactjes komen. Ga ik vanavond beter doen. En hoogstwaarschijnlijk morgen een nieuwe gasklepschakelaar bestellen.