Benzinefilter... dus.
08/03
2010Benzinefilter... dus.
Afgelopen vrijdag voor het eerst mijn Volvo een beurtje gegeven.
Ik had voor de gelegenheid, heel prettig, de beschikking over een overdekte sleutelplek met brug.
Op het programma stonden: Olie, v-snaren en... benzinefilter.
Om met het laatste te beginnen (zoals ik overigens vrijdag ook heb gedaan): Ik heb het nieuwe filter al sinds december in huis, in de hoop dat dit misschien mijn vage startprobleem zou kunnen fixen. Om correct te zijn: Het probleem met aanslaan, want starten deed hij prima, maar aanslaan duurde soms even. Dit onderscheid heb ik van Harry Habraken geleerd op de laatste taxatiedag...Terug bij het onderwerp: Omdat ik het steeds te koud vond om te sleutelen was ik er nog niet aan toegekomen om het nieuwe benzinefilter er ook onder te hangen. Het was nu erg fijn dat ik er goed bij kon want de koppelingen zaten nogal VAST. Met beleid, geduld, veel kruipolie en uiteindelijk wat gedoseerd geweld de zaak toch los gekregen. Na het vervangen het oude filter eens doorgeblazen om te kijken wat er uit kwam: Bagger. De benzine die uit het filter kwam lopen was donkergrijs en er dreef allerlei troep in. Na dit gezien te hebben was ik erg benieuwd hoe het starten nu met het nieuwe filter zou gaan. Kort en goed: Mijn auto start en loopt als nooit te voren - althans niet in mijn tijd. Niet alleen het beroerde aanslaan is opgelost, maar de motor loopt ook soepeler en lijkt beter aan het gas te hangen. Hij 'wil' dus gewoon beter.Als noot kan ik aan het bovenstaande nog toe voegen dat hij de afgelopen maanden bij een echte koude start (temperaturen onder nul dus) altijd direct aansloeg. Zo gauw het dooide begon het geklooi weer. Ik vermoed nu dat de prut in het filter ook water bevatte en dat dat bij vorst dus vast bleef zitten. Vanmiddag het (inmiddels droge) oude filter eens doormidden gezaagd: veel vuil en wat roest.
Olie verversen was zoals verwacht een kleinigheid. Ik had alleen geen sleutel 25 voor de carterplug voorhanden, maar dat was met een bahco wel op te lossen. Verder blijf ik last houden met het aflezen van de oliepeilstok. Ligt dat nou aan mij of is dat gewoon kl***. Ik gok meestal maar dat het peil wel ongeveer ergens in het geruite bereik zit, maar waar precies is eigenlijk nauwelijks te zien. Is er overigens een aanhaalmoment gespecificeerd voor de carterplug? Kon het zo gauw nergens vinden. Ik heb hem nu (opnieuw met bahco) maar gewoon vast=vast gezet.
Daarna waren de v-snaren aan de beurt. Om de diverse snaar-aangedreven items goed van onderen te kunnen bereiken - ik wilde ook de bouten aan de onderkant kunnen checken/lossen - eerst de kunststof beschermkap van het vooronder gehaald. Daarna de scharnierpunten van de airco compressor en de stuurbekrachtigingspomp gelost. Brug weer naar beneden en eerst de voorste snaar eraf, die van de airco compressor. Dacht ik. Maar dat *$%&*&-ding bleef vast zitten! Nu blijkt die compressor ook nog vast te zitten met een onzichtbaar weggewerkte vierde bout, onder de dynamo. Toen ik dat, na de nodige taal die ik niet van mijn moeder geleerd heb, ontdekt had kon ik er op de tast geen enkele sleutel of dop op krijgen. Na nog wat van de bovengenoemde taal dan maar de hele dynamo eruit gehaald. Omdat ik nu toch bezig was meteen maar even de spanningsregelaar en koolborstels gecheckt, met de dynamo er uit en dank aan Henk was dat een eenvoudig klusje.Toen ik vervolgens de gewraakte moer van de airco compressor kon zien, bleek dat ik niet de eerste was die hier een probleempje mee had; hij was meer rond dan zeskantig, de reden dat mijn sleutel er niet meer gewoon op paste. Gelukkig was het schroefdraad op de bout nog wel intact en was er op het sleuteladres nog een vervangend M8 borgmoertje voorradig. Voor het overige was het een kwestie van alles verder los halen en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten, zoals Haynes dat zo mooi zegt. Daarna de motor weer eens (vlot!) gestart en die ging nu heerlijk rustig rond zonder het voor mij inmiddels vertrouwde sissende/zagende geluid.
Oude snaren in de kofferbak (reserve voor onderweg), gereedschap ingepakt en met een big smile (erg mooi lopende B230FK) naar huis gereden.Geeft wel voldoening, zo'n sleuteldagje.
[edit 27-11-2012: tekst aangepast en enige onjuistheden er uit gehaald]