Starten kan beter - opgelost (?)
Starten kan beter - opgelost (?)
Beste Volvisti,
Ik heb al een paar blogjes gewijd aan het ochtendhumeur van mijn 940, en nog altijd is het niet helemaal goed.
Meestal start hij perfect, slaat direct na het omdraaien van de sleutel aan, maar soms is er aanzienlijk langer aandringen nodig: doorstarten tot soms tot 10 sec. lang, soms meer pogingen nodig. Vervolgens komt hij haperend op een paar poten op gang, om daarna redelijk netjes stationair (800 TPM) te draaien. Eenmaal rijdend is er niets op de motorloop aan te merken. Stationair na rijden is ook smooth.
Warm/koud (zowel buiten- als motor-temperatuur) maakt geen verschil. Alleen afgelopen winter, toen het vroor, sloeg hij echt altijd probleemloos aan. Daardoor kwam ik tot de theorie dat er water/blubber in het benzinefilter zat, wat bij temperaturen onder 0 dus vastgevroren zat, waardoor er dan dus alleen schone benzine geleverd werd. Ik heb in de lente het filter vervangen en daar kwam inderdaad nogal wat zooi uit. Daarna ging het een maandje helemaal goed, maar langzaam maar zeker keerde het verschijnsel (een echt probleem wil ik het niet noemen) toch weer terug.
Inmiddels zijn behalve het benzinefilter ook benzinepomprelais, BDP-sensor, drukregelaar, verdeler, rotor, bougies en bougiekabels vervangen.
Druk (en drukopbouw) op injectorrail is gemeten. Injector cleaner bij de benzine gegooid.
Ik wil nu de benzine-injectors eens laten controleren en reinigen, want ik vindt het aannemelijk dat die door het vervuilde filter ook vuil zijn geworden en dat er daardoor misschien af en toe één blijft lekken. Dat zou mooi de onregelmatigheid van het verschijnsel verklaren. Ik ben van plan om ze naar Diesel Büchli in Harderwijk te brengen; is er iemand bekend met dat bedrijf?
Ik vraag me alleen af of het niet nodig is om eerst de benzinetank te inspecteren. De auto heeft voordat ik hem in maart vorig jaar kocht n.l. minimaal een halfjaar stil gestaan; ik weet niet hoe snel benzine veroudert en wat voor gevolgen dat dan heeft voor het systeem? Ook bleek kort na aanschaf het afvoerslangetje bij de tankdop verstopt te zitten, waardoor er water bij de tankdop bleef staan na een bui regen. Het is niet denkbeeldig dat er toen bij een tankbeurt (door mijn vrouw natuurlijk) af en toe een flinke slok water mee de tank in is gegaan. Als dat inderdaad het geval is, hoe lang zou het dan duren eer dat volledig verdwenen is? Het inmiddels dik een jaar (en 30.000 km) geleden en sindsdien is de tank wel een aantal keer bijna leeg gereden en het benzinefilter is dus ook vervangen.
Mocht het nodig zijn, kan ik dan via het luikje in de kofferbak (estate) in de benzinetank kijken of moet gelijk de hele tank er onderuit om hem te kunnen inspecteren?
Alvast bedankt voor jullie inbreng!