Stage 0 compleet :-)
30/04
2010Stage 0 compleet :-)
- Ingediend door pietjeprecies , op 30 apr 2010
- 4 Reacties -
Door het lezen van de diverse tuning-topics hier en elders, altijd leuk leesvoer, heb ik geleerd dat ik eigenlijk zelf ongemerkt ook aan tuning doe: Stage 0
De 940 is nu dik een jaar bij ons en eigenlijk heeft 'ie heel die tijd nooit echt lekker gestart. Hij heeft ons nooit laten staan, maar werd bij tijd en wijle wel wat humeurig wakker. Soms sloeg hij niet eens aan bij de eerste poging. Verder had ik het idee dat de stationair-loop ook wel wat beter kon. Allemaal niet heel vreselijk, maar als ik weet dat het beter kan, dan moet dat ook... Kent u dat?
Omdat ik het eerste half jaar nog garantie had, heb ik me in die periode wel wat geërgerd, maar zelf niets ondernomen. Stiekem hopen dat het erger werd, zodat er een duidelijk gebrek aan het licht zou komen, wat dan onder garantie kon worden opgelost. Maar het werd niet erger, en bij de dealer gooide men na het uitlezen van de storingscodes (alles OK) de handdoek reeds in de ring: "Ga er maar aanstaan", was het commentaar, vergezeld van de bekende dooddoener "het is nou eenmaal geen nieuwe auto".
Nou goed, dan maar zelf maar aan het werk, deels onder de deskundige leiding van een bekende V700 specialist in Vaassen.
Hieronder het lijstje tot nu toe. Als er effect merkbaar was, staat dat met met plusjes (+ tot +++) aangegeven:
04-12-09 (+) Verdelerkap + rotor vervangen, waren flink ingesleten.
04-12-09 (_) Benzinepomp-relais vervangen, ter diagnose en omdat ik graag een reserve in de auto heb.
04-12-09 (_) CIS klep gereinigd
11-12-09 (_) Div. vacuumslangen vervangen, waren uitgedroogd - mogelijk valse lucht.
05-03-10 (+++) Benzinefilter vervangen, zie mijn eerste dagboekpagina
21-03-10 (+) Luchtfilter: Element vervangen en extra gat naar de wielkast opengemaakt, meer lucht scheelt wel iets.
16-04-10 (_) Benzinedrukregelaar vervangen, zie toelichting hieronder.
19-04-10 (+) BDP-sensor vervangen, isolatie was gescheurd, kabel voelde wel 'knapperig' aan.
25-04-10 (++) Setje nieuwe bougies (was niet bekend hoelang die er al in zaten)
Het zal de oplettende lezer opvallen dat er meestal wat tijd tussen de verschillende items zit. Deels is dit uit tijdgebrek, want ik hobby tussen de bedrijven door, maar daarnaast ga ik graag 'wetenschappelijk' te werk. Als je van alles tegelijk gaat proberen dan weet je achteraf nog niet waar het aan gelegen heeft.
Het ging zoals je ziet steeds een stukje beter, maar sinds de nieuwe bougies start 'ie werkelijk als een speer en loopt zijdezacht. Het is geen whiteblock natuurlijk, maar we komen in de richting. Het lijkt of ik stage 0 nu onder de knie begin te krijgen. Overigens blijf ik daar waarschijnlijk lekker steken...
Ik heb nog een setje nieuwe bougiekabels, maar die houd ik nog even op de plank. Als de auto de komende weken zo mooi blijft starten/lopen concludeer ik dat mijn 'probleem' is opgelost en vervang ik ze onder de noemer preventief onderhoud. De oude kabels zitten er al op sinds nieuw (1998, dik 2 ton), dus het kan sowieso geen kwaad.
Ander klusje op de todo-lijst: Gasklephuis/inlaatspruitstuk van binnen reinigen, al was het maar om eens te kijken hoe het er uitziet.
Dit alles ter lering ende vermaak. Wie weet heeft iemand anders er ook wat aan bij het stellen van een diagnose.
Tot slot nog de toelichting bij het vervangen van de benzinedrukregelaar:
Deze was niet defect op de bekende manier, d.w.z. geen benzine(geur) bij de vacuumaansluiting, maar dr. Timen heeft tijdens een diagnose-sessie de druk op de inspuitgalerij gemeten en die wisselde steeds:
- Meestal: Contact aan, druk direct naar 3 bar. Druk bleef 'staan' als contact uitgezet werd. Na een half uur nog steeds 2,8 bar.
- Soms: Contact aan - geen drukopbouw. Bij doorstarten liep hij snel op naar +3 bar. Bij draaiende motor ook +3 bar.
- Of: Wel drukopbouw bij contact aan, maar liep langzaam terug bij contact uit (na 10 min. +/- 2 bar).
Het bovenstaande kwam redelijk overeen met het start-gedrag van de auto en daarom besloot ik de benzinedrukregelaar toch te vervangen.
Dit bracht helaas geen enkele verbetering, maar ik heb in elk geval wat geleerd:
Die varierende benzinedruk is kennelijk normaal (?) en niet te koppelen aan het grillige startgedrag, of de nieuwe regelaar moet ook lek zijn... Lijkt me sterk. Jammer van de investering, maar dat boeken we dan maar onder 'preventief onderhoud'. Ik ga binnenkort eens kijken of er met behulp van vacuum- en/of fietspomp nog wat te meten valt aan de oude regelaar, dat is dan ook wel weer leuk.
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.