Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!
Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!
Hallo allemaal,
Tot zover zeer bedankt voor het meedenken over mijn hardnekkige probleem. Ik vat even samen:
1. Boven de 100 km/u (2.500 tpm) begint de auto te schokken, op beide brandstoffen maar sterker op LPG.
2. De motor loopt erg lelijk stationair.
ad. 1: het lijkt een snelheidsafhankelijk probleem: alleen boven de 100 km/ (2.500 tpm) doet het zich voor, dus als de automaat in de lockup zit. Als ik in de 3e versnelling continu tussen de 2.500 en 3.000 tpm. rijd, dan is er geen probleem. Ook normaal versnellen onder de 100 km/u geeft geen problemen. Pas in de lockup begint het gedonder. Versnellen gaat vanaf die snelheid ook erg houterig.
ad.2: dit lijkt een temperatuurafhankelijk probleem. Na de koude start loopt-ie al niet zo mooi als eerst (let wel: kleppen gesteld, alle kabels, rotor, verdeelkap vervangen en bougies nieuw). Maar hoe warmer de motor, hoe slechter de loop. Afslaan doet hij nog net niet, maar wel bijna. Geen startproblemen.
- Het zouden twee afzonderlijke problemen kunnen zijn, maar beide wijzen op een te rijk mengsel. De uitgelezen storingscodes 1-1-3, 2-3-1, 2-3-2 2 en 2-2-1 wijzen ook allemaal in die richting. Het brandstofverbruik is hoger dan normaal en na vol accelereren of langdurig stadsverkeer komt er een LPG-geur onder de kap vandaan. Het lijkt een causaal verband.
- Zowel op LPG en benzine (met de stroom van de LPI-pomp) geeft de motor storingscodes, dus ik sluit de LPG-installatie vooralsnog uit als boosdoener.
- Soms zijn de problemen heviger dan een andere keer. Op LPG structureel meer aanwezig dan op benzine.
- Na de echte koude start, dus na een nacht stilstaan, komt er om de paar seconden een kloppend geluid onder de kap vandaan. Na plm. 2 kilometer niet meer. Het geluid lijkt onder het inlaatspruitstuk vandaan te komen, maar dit is zo moeilijk te bepalen.
- De BDP-sensor is genoemd, maar geeft minder signaal aan de ECU op het moment dat mijn problemen beginnen...?
Al gecontroleerd (=g)/uitgewisseld (=u) of vervangen (=v) zonder blijvende verandering:
- verdeelkap + rotor (v)
- bougiekabels/bobinekabels (v)
- brandstofrelais (u)
- lambda sonde (v) --> tijdelijke verbetering (140 km.)
- vonkversterker (u)
- stroom van de lpg pomp gehaald
- LPI-zekeringen (v) aansluiting aan accupool (g)
- brandstofdrukregelaar (g)
- boordspanning (accu & dynamo) (g)
- pakking inlaatspruitstuk (g)
- ecu (u)
- temperatuursensor (v)
- thermostaat (v)
- LPI injectoren (g)
- massa-aansluitingen en relevante bekabeling (g)
Wellicht nog meer, maar ik kon vandaag de monteur niet te pakken krijgen (heeft waarschijnlijk mijn factuur opgestuurd en vervolgens lekker een dagje vrij genomen )
Iedereen die nog iets wil/kan roepen is van harte welkom. Ik weet op dit moment nog niet wat mijn volgende stap is.
Fijn weekend allemaal,
Joost
19 augustus
Vandaag de monteur gesproken en dit een was zijn relaas van twee dagen rijden, zoeken en proberen:
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->bougies gecontroleerd --> alle vier mooi schoon en gelijk van kleur
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->verdeelkap losgehaald en gecheckt (was voor de vakantie vervangen)
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->kleppengesteld bij warme motor, allemaal binnen de marge 40/45
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->zuigers visueel gecontroleerd, waren alle vier schoon en gelijk van kleur
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->vliegwielsensor gecontroleerd --> nieuw, alle connectoren vast en goed in het vet
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->alle relevante massaverbindingen gecheckt
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->kabelboom van lambda sensor naar zekeringkast nagelopen
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->stekkerverbindingen injectoren (zowel benz. als LPG) gecontroleerd
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->afsluiter LPG gecontroleerd
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage (met zo'n speciale snuffelspray)
De controle van de brandstofdrukregelaar, het wisselen van de ecuen nog wat andere zaken staan al in de lijst hierboven. Peter de monteur was overigens zo coulant om me
maar twee arbeidsuren te rekenen voor zijn speurtocht. Da's toch fijn.
Dit weekend, inclusief de vrijdag en maandag, de auto laten staan en niet aangeraakt. Ondanks de pittoreske aanbeveling van Bas om lekker te gaan terrassen in Muiden
Komend weekend neemt Adrian een dag mijn auto mee voor een diagnose. We kijken dan of Timen verder kan helpen. Wordt wederom vervolgd dus.
Joost