Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!

Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!

Horten & stoten: het lambda probleem WEER NIET opgelost!

- Ingediend door JJager , op 15 aug 2008 - 66 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

 

Hallo allemaal,

Tot zover zeer bedankt voor het meedenken over mijn hardnekkige probleem. Ik vat even samen:

 

1. Boven de 100 km/u (2.500 tpm) begint de auto te schokken, op beide brandstoffen maar sterker op LPG.

2. De motor loopt erg lelijk stationair.

 

ad. 1: het lijkt een snelheidsafhankelijk probleem: alleen boven de 100 km/ (2.500 tpm) doet het zich voor, dus als de automaat in de lockup zit. Als ik in de 3e versnelling continu tussen de 2.500 en 3.000 tpm. rijd, dan is er geen probleem. Ook normaal versnellen onder de 100 km/u geeft geen problemen. Pas in de lockup begint het gedonder. Versnellen gaat vanaf die snelheid ook erg houterig.

ad.2: dit lijkt een temperatuurafhankelijk probleem. Na de koude start loopt-ie al niet zo mooi als eerst (let wel: kleppen gesteld, alle kabels, rotor, verdeelkap vervangen en bougies nieuw). Maar hoe warmer de motor, hoe slechter de loop. Afslaan doet hij nog net niet, maar wel bijna. Geen startproblemen.

 

- Het zouden twee afzonderlijke problemen kunnen zijn, maar beide wijzen op een te rijk mengsel. De uitgelezen storingscodes 1-1-3, 2-3-1, 2-3-2 2 en 2-2-1 wijzen ook allemaal in die richting. Het brandstofverbruik is hoger dan normaal en na vol accelereren of langdurig stadsverkeer komt er een LPG-geur onder de kap vandaan. Het lijkt een causaal verband.

- Zowel op LPG en benzine (met de stroom van de LPI-pomp) geeft de motor storingscodes, dus ik sluit de LPG-installatie vooralsnog uit als boosdoener.

- Soms zijn de problemen heviger dan een andere keer. Op LPG structureel meer aanwezig dan op benzine.

- Na de echte koude start, dus na een nacht stilstaan, komt er om de paar seconden een kloppend geluid onder de kap vandaan. Na plm. 2 kilometer niet meer. Het geluid lijkt onder het inlaatspruitstuk vandaan te komen, maar dit is zo moeilijk te bepalen.

- De BDP-sensor is genoemd, maar geeft minder signaal aan de ECU op het moment dat mijn problemen beginnen...?

 

Al gecontroleerd (=g)/uitgewisseld (=u) of vervangen (=v) zonder blijvende verandering:

- verdeelkap + rotor (v)

- bougiekabels/bobinekabels (v)

- luchtmassameter (u)

- brandstofrelais (u)

- lambda sonde (v) --> tijdelijke verbetering (140 km.)

- vonkversterker (u)

- stroom van de lpg pomp gehaald

- LPI-zekeringen (v) aansluiting aan accupool (g)

- brandstofdrukregelaar (g)

- boordspanning (accu & dynamo) (g)

- pakking inlaatspruitstuk (g)

- ecu (u)

- temperatuursensor (v)

- thermostaat (v)

- LPI injectoren (g)

- massa-aansluitingen en relevante bekabeling (g)

Wellicht nog meer, maar ik kon vandaag de monteur niet te pakken krijgen (heeft waarschijnlijk mijn factuur opgestuurd en vervolgens lekker een dagje vrij genomen Wink)

 

Iedereen die nog iets wil/kan roepen is van harte welkom. Ik weet op dit moment nog niet wat mijn volgende stap is.

Fijn weekend allemaal,

Joost

 

19 augustus

Vandaag de monteur gesproken en dit een was zijn relaas van twee dagen rijden, zoeken en proberen:

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->bougies gecontroleerd --> alle vier mooi schoon en gelijk van kleur

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->verdeelkap losgehaald en gecheckt (was voor de vakantie vervangen)

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->kleppengesteld bij warme motor, allemaal binnen de marge 40/45

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->zuigers visueel gecontroleerd, waren alle vier schoon en gelijk van kleur

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->vliegwielsensor gecontroleerd --> nieuw, alle connectoren vast en goed in het vet

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->alle relevante massaverbindingen gecheckt

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->kabelboom van lambda sensor naar zekeringkast nagelopen

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->stekkerverbindingen injectoren (zowel benz. als LPG) gecontroleerd

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->afsluiter LPG gecontroleerd

<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->inlaatspruitstuk gecontroleerd op lekkage (met zo'n speciale snuffelspray)

De controle van de brandstofdrukregelaar, het wisselen van de ecuen nog wat andere zaken staan al in de lijst hierboven. Peter de monteur was overigens zo coulant om me

maar twee arbeidsuren te rekenen voor zijn speurtocht. Da's toch fijn.

Dit weekend, inclusief de vrijdag en maandag, de auto laten staan en niet aangeraakt. Ondanks de pittoreske aanbeveling van Bas om lekker te gaan terrassen in MuidenWink

Komend weekend neemt Adrian een dag mijn auto mee voor een diagnose. We kijken dan of Timen verder kan helpen. Wordt wederom vervolgd dus.

Joost

 

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Gerard01
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.