LPG/Benzine problemen
LPG/Benzine problemen
Eerst even de wagen; Volvo 940 met Vialle twin tank lpg, kop met 36mm uitlaatkleppen, nokkenas die vergelijkbaar is met de IPD as, 13g turbo met 16t binnenwerk erin, 3 inch uitlaat systeem met race cat, BTI wasted spark en LPG chips. En dit alles met een respectabele kilometerstand van bijna 6.9ton op teller.
Probleem is als volgt welke zich ook al een langere tijd aan doet maar steeds erger wordt. (in deze discussie heb ik het toen ook al wel beschreven https://volvo700vereniging.nl/algemeen-t... )
Starten doet die altijd wel soms 1 a 2 slagen extra nodig van de startmotor maar dat is ook alles, niet iets voor mij om me zorgen over te maken.
Maar daarna loopt die soms heel bokkig tot afslaan aan toe soms, maar dit is niet altijd constant, soms blijft die relatief mooi stationair constant draaien en dan rijdt je weg en dan begint het inhouden/bokkig lopen opeens weer, en als je dan het koppelingspedaal intrapt dan zakt het toerental terug tot het onderste streepje van de toerenteller en daarna gaat die weer maximaal compenseren en schiet die richting de 1500 tot 2000 toeren. Dat is dan wel het ergste geweest maar blijft daarna wel zonder vermogen/bokkig lopen.
Dan komen we op het punt dat die op LPG overschakelt en dan loopt die weer als een zonnetje en is het helemaal niks aan de hand. Totdat die weer op benzine moet draaien en gaat die weer bokkig lopen met weinig vermogen, wel minder erg dan als de motor koud is maar zeker niet mooi lopen.
Afgelopen vakantie naar Zweden/Denemarken geweest en omdat in het gebied waar ik zat LPG niet heel goed beschikbaar is toch nog op benzine moeten rijden. In het begin ging dat met horten en stoten en vermogen gebruiken was er helemaal niet bij totdat die rond de 3000/4000 toeren zat. Maar naarmate die langer op benzine moest rijden ging het steeds beter en uiteindelijk liep die netzo als op LPG weer als een zonnetje en kon ik gewoon vermogen vragen en ging het starten ook prima zonder dat die daarmee slecht begon te lopen/afslaan.
Maar toen kwam ik weer in Duitsland kwam de LPG tank weer vol gegooid en omgeschakeld naar LPG. Maar toen had ik dezelfde problemen die ik eerst met benzine had alleen nu met LPG dus snel afslaan, horten/stoterig rijden en totaal geen vermogen tot in de hogere toerentallen. Na een paar kilometer was dit ook weer weg en die liep die op LPG weer als een zonnetje alleen nu was de benzine loop weer helemaal ruk.
Wat heb ik er ondertussen al aan geprobeerd te doen;
LPG injectoren en inspuitpijpjes gecheckt bij Timen, 1 injector lekte ietsie pietsie maar totaal verwaarloosbaar voor het probleem maar wel vervangen.
ECU temperatuur sensor met Timen vervangen en oude nagemeten, gaf wel iets andere waardes maar zeker niet foute waardes
Brandstofdrukregelaar vervangen
Benzine injectoren laten reinigen en de standaard revisie uitgevoerd
Brandstofpomprelais vervangen
40d km geleden nieuwe lambda sonde geplaatst
LMM uitgewisseld met een exemplaar wat ik van een sloop auto heb gehaald maar de status niet weet
Bougie kabels nagemeten op weerstand (zijn zo'n 80d km oud)
Bougies zijn irridium bougies die er nu zo'n 30d km in zitten.(ja zijn aan vervanging toe maar lijkt mij LPG is gevoeliger voor een slechte vonk dan benzine toch? dus meer problemen op LPG dan benzine)
Ik weet nu even niet meer waar ik dit probleem in moet zoeken, hebben jullie nog ideeën?
Onderstaand topic was ook al van mij met ongeveer vergelijkbare problemen, of het er iets mee te maken heeft weet ik niet maar dit zijn dingen die ik toen ook heb gedaan/uitgesloten.
https://volvo700vereniging.nl/algemeen-t...
Bijgevoegd ook een excel sheet met daarin het vebruik van m'n auto maar ook wat wanneer is gedaan qua onderhoud/vervangen van onderdelen.