Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Vreemd lpg gedrag

Vreemd lpg gedrag

Vreemd lpg gedrag

- Ingediend door Kogelman
Lid
, op 7 dec 2021
- 44 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Mijn goed onderhouden 940 (1998, B230FK+MBC, LPG Vialle twin tank, 384.589 km) vertoont sinds kort vreemd gedrag: Als ik er 's ochtends mee naar het werk rijd (15 km enkele reis) met een koude start , is er niets aan de hand. De auto start op benzine en schakelt na ongeveer een kilometer soepel over op gas en doet wat hij doen moet. Ongeveer 9 uur later als ik van mijn werk naar huis rijd (dan is de motor ondertussen weer afgekoeld in de buitenlucht) het volgende: de auto start gewoon op benzine, maar zodra deze op lpg omschakelt begint hij bokkig te lopen. De trekkracht is dan flink verminderd, voor een verkeerslicht schudt de motor alsof hij op 3 cilinders loopt. Dus dan weer omschakelen op benzine: motor pakt direct goed op benzine en trekkracht weer terug. Schakel ik kort daarna weer terug op lpg, begint hij weer "rommelig" te lopen op gas. Pas als ik na ongeveer 5 km grotendeels op benzine gereden te hebben, bij 80 km/uur weer omschakel op lpg : komt plots de vierde injector er weer bij en spuit hij er weer als vanouds vandoor op lpg. Parkeer keer ik even en rijd na bijv een uurtje weer weg (motor is nog warm), dan doet hij het ook prima op lpg.
Herkent iemand dit probleem ?!?

Bougies en bobine- + bougiekabels zijn nieuw.
Ik snap dat het verschillende oorzaken kan hebben: lpg pomp op zijn einde, injectoren, lpi computer, omschakelrelais, injectorrubbertjes. In 2019 (zo'n 30.000 km geleden) zijn alle injectorrubbertjes vernieuwd, is er 1 injector vervangen, 4 nieuwe nozzles/pijpjes geplaatst en een nieuw spruitstukpakking gemonteerd. Naar mijn mening lijkt het alsof het blok eerst warm moet zijn waardoor er dan misschien door het uitzetten van warm metaal een minuscuul gaatje/luchtlek dichtgedrukt wordt.
Maar wat ik niet kan verklaren is dat de Volvo het vlekkeloos doet na een ijskoude start in de ochtend, en ook bij een warme start het lpg systeem prima functioneert. Maar dat hij na 9 uur stilstand bij 3 graden buitentemperatuur die kuren vertoont.
Je zou verwachten dat de auto deze kuren dan ook bij de koude start in de ochtend zou vertonen.
Ik kan er geen chocolade van maken. Ik heb een omschakelrelais geleend om te testen, die ga ik morgen proberen maar ik verwacht niet dat deze de veroorzaker is.
Voorlopig blijf ik er mee rijden totdat de klachten erger worden (of vanzelf overgaan:). Ik weet nu dat ik de terugreis langer op benzine moet rijden om het probleem te tackelen, maar hoor graag of iemand dit herkend?
Tips zijn welkom!

groet,
Pascal

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025
  • volvo 944 achterwielager,te hoge co2 waarde
    26 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.