Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

- Ingediend door henk 940LPT , op 12 feb 2014 - 50 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Bust the myth: Is de koppakking van een late turbo bij 3 ton aan vervanging toe? De meningen zijn verdeeld, zoals ook weer blijkt in bijv. deze discussie over het preventief vervangen van de koppakking. Misschien wordt het eens tijd om hier wat dieper in te duiken, met zoveel (ervarings)deskundigheid op de site. Ik wil graag met jullie hulp een inventarisatie maken om te kijken of het klopt dat een groot deel (zeg: meer dan de helft) van de late turbo blokken een vervanging nodig had voor of rond de 3 ton of dat het onzin is en de mensen die het betrof pech hadden.

Ik zou het willen beperken tot de 940 vanaf modeljaar '95, dus de LPT (B230FK) en HPT (B230FT) blokken van de latere modeljaren. Het volgende lijkt me relevant:
- bouwjaar (lijkt me meer relevant dan modeljaar)
- motorcode (B230FK of FT)
- MBC of niet
- brandstof (benzine of LPG)
- bij LPG: Het soort installatie (Vialle LPi, Prins VSI etc)
- Indien vervangen: Km stand van vervanging
- Indien vervangen: Symptomen (kies uit: kvs lekkage/verbruik, olie lekkage/verbruik, overdruk in koelsysteem (harde slangen en/of sissende dop), soms na koude start eventjes op <4 cilinders lopen, slecht lopen/stationair zagen, olie in kvs of kvs in olie ("mayonaise"))
- Indien nog niet vervangen:
- kmstand nu, indien pakking nog niet vervangen

Voor het overzicht lijkt het me het beste om ervaringen met andere motoren buiten deze discussie te houden, evenals discussies over wel/niet preventief vervangen, andere reparaties etc. Deze disussies is dus puur bedoeld als inventarisatie voor de laatste bouwjaren. Als de mensen die mee willen werken hun bevindingen hieronder posten werk ik steeds de topicstart met een samenvatting bij, net zoals bij het kmstanden topic. Wellicht weten we straks of het klopt, een mythe is, of gewoon niet te checken!

De basisinformatie:

Late turbo, vervangen binnen 350dkm
1995 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 148.000 - overdruk / kvs verbruik (nu 518.000, kop vervangen bij 370.000)
1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 195.000 - overdruk
1997 - B230FT - geen MBC - Benzine (?) - 230.000 - overdruk
1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 273.800 - kvs lekkage
1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 289.000 - olie lekkage / soms na koude start op 3 cilinders lopen
1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 312.000 - overdruk / soms na koude start op 3 cilinders lopen

Late turbo, termijn tussen vervangen > 350dkm / nog niet vervangen
1998 - B230FK - ?? - ?? - 165.000 - 100% in orde
1998 - B230FK - ?? - Benzine - 208.000 - 100% in orde
1996 - B230FK - ?? - Benzine - 245.000 - wel verhoogde druk, licht verbruik
1998 - B230FK - geen MBC - ?? - 317.000 - 100% in orde
1997 - B230FK - ?? - Benzine - 350.000 - 100% in orde
1998 - B230FK - ?? - LPi - 360.000 - 100% in orde (nu 520.000, kop vervangen bij 160.000)
1998 - B230FK - MBC - LPG dampgasinjectie - 368.000 - overdruk
1998 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 400.000 - kvs lekkage/verbruik
1995 - B230FK - MBC - Benzine - 480.000 - 100% in orde
1996 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 520.000 - kvs lekkage / mayonaise

Andere motoren/bouwjaren

1990 - B230FT - +kit - Benzine - 403.000 - 100% in orde
???? - B200FT - geen MBC - benzine - 306.000 - mayonaise / overdruk

****************************************************************************************************************************************************

Samenvatting:

6/16 B230FK/FT had binnen 3.5 ton nieuwe pakking nodig
6/16 B230FK/FT deed langer dan 3.5 ton met een koppakking
4/16 B230FK/FT heeft nog geen 3.5 ton gereden

Te weinig gegevens om iets te kunnen zeggen over hoge turbodruk (B230FT of B230FK met MBC) of brandstof.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 3 gebruikers online.

  • Godspeed
  • 1up
  • noppen20
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.