Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?
Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?
Bust the myth: Is de koppakking van een late turbo bij 3 ton aan vervanging toe? De meningen zijn verdeeld, zoals ook weer blijkt in bijv. deze discussie over het preventief vervangen van de koppakking. Misschien wordt het eens tijd om hier wat dieper in te duiken, met zoveel (ervarings)deskundigheid op de site. Ik wil graag met jullie hulp een inventarisatie maken om te kijken of het klopt dat een groot deel (zeg: meer dan de helft) van de late turbo blokken een vervanging nodig had voor of rond de 3 ton of dat het onzin is en de mensen die het betrof pech hadden.
Ik zou het willen beperken tot de 940 vanaf modeljaar '95, dus de LPT (B230FK) en HPT (B230FT) blokken van de latere modeljaren. Het volgende lijkt me relevant:
- bouwjaar (lijkt me meer relevant dan modeljaar)
- motorcode (B230FK of FT)
- MBC of niet
- brandstof (benzine of LPG)
- bij LPG: Het soort installatie (Vialle LPi, Prins VSI etc)
- Indien vervangen: Km stand van vervanging
- Indien vervangen: Symptomen (kies uit: kvs lekkage/verbruik, olie lekkage/verbruik, overdruk in koelsysteem (harde slangen en/of sissende dop), soms na koude start eventjes op <4 cilinders lopen, slecht lopen/stationair zagen, olie in kvs of kvs in olie ("mayonaise"))
- Indien nog niet vervangen:
- kmstand nu, indien pakking nog niet vervangen
Voor het overzicht lijkt het me het beste om ervaringen met andere motoren buiten deze discussie te houden, evenals discussies over wel/niet preventief vervangen, andere reparaties etc. Deze disussies is dus puur bedoeld als inventarisatie voor de laatste bouwjaren. Als de mensen die mee willen werken hun bevindingen hieronder posten werk ik steeds de topicstart met een samenvatting bij, net zoals bij het kmstanden topic. Wellicht weten we straks of het klopt, een mythe is, of gewoon niet te checken!
De basisinformatie:
Late turbo, vervangen binnen 350dkm
1995 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 148.000 - overdruk / kvs verbruik (nu 518.000, kop vervangen bij 370.000)
1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 195.000 - overdruk
1997 - B230FT - geen MBC - Benzine (?) - 230.000 - overdruk
1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 273.800 - kvs lekkage
1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 289.000 - olie lekkage / soms na koude start op 3 cilinders lopen
1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 312.000 - overdruk / soms na koude start op 3 cilinders lopen
Late turbo, termijn tussen vervangen > 350dkm / nog niet vervangen
1998 - B230FK - ?? - ?? - 165.000 - 100% in orde
1998 - B230FK - ?? - Benzine - 208.000 - 100% in orde
1996 - B230FK - ?? - Benzine - 245.000 - wel verhoogde druk, licht verbruik
1998 - B230FK - geen MBC - ?? - 317.000 - 100% in orde
1997 - B230FK - ?? - Benzine - 350.000 - 100% in orde
1998 - B230FK - ?? - LPi - 360.000 - 100% in orde (nu 520.000, kop vervangen bij 160.000)
1998 - B230FK - MBC - LPG dampgasinjectie - 368.000 - overdruk
1998 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 400.000 - kvs lekkage/verbruik
1995 - B230FK - MBC - Benzine - 480.000 - 100% in orde
1996 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 520.000 - kvs lekkage / mayonaise
Andere motoren/bouwjaren
1990 - B230FT - +kit - Benzine - 403.000 - 100% in orde
???? - B200FT - geen MBC - benzine - 306.000 - mayonaise / overdruk
****************************************************************************************************************************************************
Samenvatting:
6/16 B230FK/FT had binnen 3.5 ton nieuwe pakking nodig
6/16 B230FK/FT deed langer dan 3.5 ton met een koppakking
4/16 B230FK/FT heeft nog geen 3.5 ton gereden
Te weinig gegevens om iets te kunnen zeggen over hoge turbodruk (B230FT of B230FK met MBC) of brandstof.