De 780 dus!
10/11
2013De 780 dus!
Gisteren met Alexander geskypt, nadat hij al een hoop foto's van de vorderingen aan de 780 had gestuurd. Op de smeerpunt van de buurman (met hulp van Alexander gebouwd trouwens) is de auto lekker opgeschoten: alle slangen vervangen, keerringen op de cardan, achter de krukas en beide zijden van de automaat (+staartlager) vervangen. Dus: aandrijfas, automaatbak, koppelomvormer en inlaatspruitstuk zijn eraf geweest. Hoop nieuwe spullen erop, waaronder veel pakkingen en een nieuwe thermostaat. De buurman heeft zelf een nieuw pijpje van de EGR gemaakt ,want die was totaal rot, al blijken EGR en Pulsair systeem het niet te doen....
Nieuwe 50/50 koelvloeistof erin en nu wordt het blok nog flink gespoeld met reinigingsvloeistof, want er zit een hoop drap in. De onsteking-delen zijn prima, de kleppen zijn gesteld en de distributieketting en spanner zijn gecontroleerd. Van veel draden is de isolatie hersteld en er zijn her en der wat missende bouten toegevoegd.
Nu binnenkort nog de remmen en leidingen/remslangen nalopen en dan zou de auto wel zo'n beetje naar Franrkijk kunnen. Ik ben wel zo benieuwd!!! Oh, de motor zou een B280F zijn, maar blijkt een E te zijn. Meer vermogen, misschien gewisseld als revisie?
Op mijn blog staan wat foto's en een filmpje van de draaiende motor. voordat hij gespoeld werd. http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/780-bertone