Einde van een tijdperk... het fornhuis blijft.
06/07
2013Einde van een tijdperk... het fornhuis blijft.
De kogel is door de 740 kerk, vandaag besloten dat de 740 diesel er toch uit gaat. Hij heeft ruim 1-5 jaar geschorst gestaan in de hoop dat ik tijd en zin zou vinden om een dorpel te vervangen, waarna de rest gedaan zou worden, maar het gaat toch niet gebeuren. De wagen gaat het klokje rond niet halen. De klussen die open stonden:
- Dorpel rechts vervangen.
Eerdere schade aan de dorpel is met een flink stuk 2mm dik staal gerepareerd, maar het rooster van de parafan is losgelaten er was erg veel blad in gekomen. Dat heeft haten opgeleverd die gelast zijn, maar de binnendorpel was tocn ook slecht. Vervangende dorpel ligt er al, maar ik ga dit niet meer aanpakken. - Uitlaat lek.
Halfset is op voorraad, maar die kan volgens mij ook onder de 940, scheelt daar weer een deel van de uitlaat. (alleen nog een downpipe en kat vangen) - Bestuurdersdeur is doorgerot bij de stijl.
D'r is een set op voorraad, maar weer een berg werk. - Bestuurdersstoel op.
Idem, op voorraad, geen zin. - Van de gordelvangers voor is bij bijde de knop stuk.
- Kop uitgesteld.
Reserve D24Tic op voorraad (met te vervangen waterpomp en distributie), naar ook een bak werk.
Daar naast kan ik veel onderdelen in de 940 gebruiken (cruise control, koplampwissers + electr. hoogte verstelling, electr. spiegels, bumperbalk achter, stuurbekrachtigingspomp) en in de 780 diesel (bak, motorsteunen) en loopt de diesel +- 1:12 tegen 1:8.5 van de lpg 940. Met dat verschil in brandstof is de stalling te betalen van de rest.
In deze omstandigheden moet ik toch naar de centen kijken en met 20-30 euro per week minder brandstofkosten en veel minder werk aan de dagelijkse wagen zodat deze tijd in de hobby wagens kan, is dit de enige juiste keuze. (en eigenlijk, stiekum, begint de 940 me wel te bevallen, ook al doet de ECC soms klonk na een leuke bocht naar rechts en vervalt ie in de scandinavische winter stand)
Ik weet nog niet wat het lot wordt van de goude 760 diesel. Deze wagen heeft werk (laswerk en werk aan het blok), maar is wel een echte oude 760. D'r ligt ook een compleer beige lederen interieur voor te wachten. Misschien blijft ie, misschien gaat ie compleet met interieur weg. Ik weet het nog niet, maar aan de dagelijkse wagen gaat vanaf nu andere eisen gesteld worden. (lees geen bodywerk en goedkoop in gebruik)