Klaar! :-) Inbouwdraadje dampgasinjectie
Klaar! :-) Inbouwdraadje dampgasinjectie
19 januari 2013, heb de boel weer opgepakt. Verhaal gaat onderaan verder.
24 januari 2013, klaar en alles werkt prima. Zie het laatste stuk onderaan.
De gascomputer van mijn lpg installatie is stukgegaan, de printplaat is doorgebrand. Ik had al plannen om ipv dampgas met ringmixer een dampgasinjectie in te gaan bouwen, nu de oude installatie stuk is begin ik daar meteen maar mee. In dit draadje wil ik de belevenissen gaan bijhouden, het lijkt me een uitdagende klus en ontzettend leuk om te doen. Voorals als je opleiding eigenlijk hogere hotelschool is en van beroep inkoper bent bij een hogeschool... hoezo iets met techniek Het draadje zal ik per dag dat ik eraan gewerkt heb bijhouden, zoveel mogelijk met foto's etc.
Mochten jullie foto's of info missen, laat het dan ff weten en zal het dan erbij plaatsen.
Woensdag 4 juli 2012
De komende week wil ik onderdelen gaan bestellen voor de nieuwe gasinstallatie, rijden op benzine is best duur. (pffff...) Nu twijfel ik alleen welke set ik nodig heb: Of je met een lpg dampgasinjectie wel of niet een verdamper met compensatieaansluiting voor de turbodruk nodig hebt.
Zonder compensatieaansluiting
Met mijn logica kom ik er niet uit. Aan de ene kant zou je zeggen dat het mengsel op basis van de benzineaanstuurtijden bepaalt wordt, het is immers een slave systeem op de benzineinjectie. Aan de andere kant, er is wel overdruk in het inlaatspruitstuk dus theoretisch zou er ook met een hogere druk LPG damp ingespoten moeten worden. Wat denken jullie? Alle aansluitingen voor een compensatieleiding zitten er al, had namelijk al zo een systeem alleen dan met een ringmixer ipv dampinjectie.
Vrijdag 6 juli 2012: Bestelling geplaatst, alleen de LPG leiding van tank naar verdamper moet nog. Bij een turboblok heb je een verdamper met compensatie nodig. Alles compleet €357,- op de deurmat, meteen ook al het kleinmateriaal besteld. Jeuhhhh, nu alleen nog "ff "inbouwen ben benieuwd wat ik er van bak... Voor de geinteresseerden, de bestellijst:
- (ID:126) WEZE do lpg - Weze do gazu - - Waz 12mm do lpg/cng 12,5bar Fagumit - 5x10 PLN=50 PLN (12.21 EURO)
- (ID:1321) AKCESORIA - Trojniki - Trojnik metalowy Y-16/16/16mm - 2x3.99 PLN=7.98 PLN (1.95 EURO)
- (ID:138) CHEMIA - Testery szczelnosci - 089027-P 400ml WURTH Tester szczelnosci - 1x40 PLN=40 PLN (9.77 EURO)
- (ID:1540) WEZE do lpg - Weze do gazu - Waz 6mm do lpg/cng 12bar Semperit - 4x8 PLN=32 PLN (7.81 EURO)
- (ID:1804) AKCESORIA - Koncowka Bosch - Koncowka wtryskiwacza BOSCH 14/14/6/2/kpl - 1x40 PLN=40 PLN (9.77 EURO)
- (ID:3011) ELEKTRYKA - Bezpieczniki - Oprawa z bezpiecznikiem nozowym 10A - komplet - 1x2 PLN=2 PLN (0.49 EURO)
- (ID:368) OPASKI - Metalowe - Opaska metalowa 10-16mm Norma - 6x0.8 PLN=4.8 PLN (1.17 EURO)
- (ID:372) OPASKI - Metalowe - Opaska metalowa 08-12/9mm Norma - 6x1.19 PLN=7.14 PLN (1.74 EURO)
- (ID:376) AKCESORIA - Trojniki - Trojnik metalowy Y-12/12/12mm - 1x4 PLN=4 PLN (0.98 EURO)
- (ID:383) WEZE do lpg - Weze do cieczy - WAZ 16x3.5 do ukladu chlodzenia SEMPERIT - 5x8.9 PLN=44.5 PLN (10.87 EURO)
- (ID:3893) WTRYSKI KME - KME NEVO 4cyl. - 7.Wtrysk KME NEVO Gold Turbo/Hana H2000 listwa/4cylindry - 1x1135 PLN=1135 PLN (277.14 EURO)
- (ID:553) OPASKI - Metalowe - Opaska metalowa 06-11mm Hop-5 do sekwencji - 16x1.77 PLN=28.32 PLN (6.92 EURO)
--------------------------------------------
Przesylka i sumaryczny koszt:
--------------------------------------------
Suma: 1395.74 PLN (340.8 EURO)
Koszt wysylki (Kurier Europa: Holandia ( Netherlands, Nederland )): 110 PLN
Koncowy koszt (BRUTTO): 1505.74 PLN
Zondag 8 juli:
Bestelling bij Donkers geplaatst om draadboompje te kunnen maken voor tussen injectiestekkers en KME computer. Zie bij de post gevoegde PDF.
edit 9 augustus: Dit bleek dus overbodig. Zelfgemaakt draadboompje is niet betrouwbaar genoeg.
Maandag 16 juli:
Bestelling van Megapol net opgehaald bij GLS depot, afgelopen vrijdag kwam ik net op tijd thuis om de koerier de straat uit te zien rijden...
Zie foto's Foto's injectorrail komen even wat later, fototoestel leeg :-(
Laatste goed werkende versie van de KME Nevo driver is hier te vinden: http://www.autogas-profit.de/index.php/d...
LET OP: Deze link die ik eerder postte, die software is corrupt! http://www.e39-forum.de/thread.php?posti...
Wat ik nog nodig heb is een KME RS232 Interface, dze bleek niet meegeleverd te zijn. Zag m zo snel ook niet staan op de site van megapol.
Maandag 30 juli
Ondertussen een week verder, interface heb ik kunnen bestellen bij http://www.fahrzeugteile-vogler.de/ voor €53,- incl. porto. Prima shop, lekker compleet. Afgelopen zondag ben ik weer begonnen, afnamekraan uitgewisseld voor eentje met een hogere opbrengst. (zie foto). Kon aan de buitenkant geen verschil zien in diameter. Ook heb ik zondag de kunststof LPG leiding onder de auto doorgelegd richting motor en bij de motorruimte de verdamper geinstalleerd. De slang en het aansluitmateriaal heb ik gehaald bij Adri Schouten in Heerenveen, alles bij elkaar was het €103,-
De verdamper had ik eerst verkeerd gemonteerd, namelijk rechtop met de afsluiter beneden en de LPG "uitlaten" aan de bovenkant. Later die avond kwam ik erachter dat ik het verkeerd had gedaan, de verdamper moet op z'n kant, dan kan de sludge die ontstaat bij het verdampen van lpg de boel niet verstoppen. (zie foto's).
Na het op z'n plek zetten van de verdamper heb ik de kvs slangen en het eerste stuk slang van verdamper naar injectierail gelegd. Voordat ik de injectorrail kan monteren moeten er óf gaten geboord worden in het inlaatspruitstuk of er moets iets anders verzonnen worden. Op de site van megapol (drypa,pl) kwam ik "Bosch tips" tegen, metalen busjes met o-ringen en een aftakking die je tussen benzineinjector en spruitstuk kunt plaatsen. Het gebruik daarvan is me door 2 mensen afgeraden. Zelf wil ik het eerst wel proberen, boren kan altijd nog als de boel niet goed loopt. Van deze "tips" en het montagemateriaal heb ik ook foto's toegevoegd. Edit 9 augustus: Ook de bosch tips kun je beter niet gebruiken, niet goed voor de betrouwbaarheid.
Tijdens het demonteren van de injectorrail en de injectoren viel me op hoe vies de benzine injectoren waren.
Overmorgen kan ik weer verder, dan wil ik een beugeltje maken voor de lpg injectorrail. Daar zie ik een beetje tegenop, ben geen held in metaalbewerken... Als de rail erin zit en de laatste slangen zijn aangesloten dan kan ik beginnen met het elektrische deel. De auto rijd trouwens nog steeds goed, ook met die "tips" ertussen, elke keer als ik aan het werk ben geweest dan zorg ik ervoor dat de auto weer rijdbaar is. Voor t geval dat de auto nodig is.
Het is een leuke klus om te doen, tot nu toe valt het erg goed te doen! Tot de volgende update!
Donderdag 2 augustus
Vanavond weer lekker bezig geweest in de schuur. Had besloten om de wijze raad op te volgen en de nippels in het spruitstuk te plaatsen. Gisteravond ingelezen in de ins&outs van het draad tappen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Draadtap) en vanmiddag even een setje goede handtappen gehaald. Weet nu dat je handtappen nodig hebt en dat je erg secuur en rustig moet werken. Halve slag tappen en dan kwart slag terug, het is prima gelukt! Ik durfde het niet aan om dat te doen met het spruitstuk nog op de motor en daarom inlaatspruitstuk maar uitgebouwd. De nippels heb ik aan de onderzijde geplaatst, daar was de meeste plek en het makkelijkste werken. De slang naar de rail is dan wel wat langer, zal dus wel een langere overlap (benzine->lpg) moeten programmeren denk ik.
Ik had al eerder gezien dat de inbouwer van de vorige installatie de bedrading van de gasklepschakelaar wel erg gammel had gesoldeerd. Dat dus ook meteen rechtgezet met een stekkertje en draad dat ik eerder al van de sloop had gehaald. Geeft toch een beter gevoel als het goed zit. Omdat ik de boel toch allemaal los had ook maar alles schoongemaakt, het was goed vies en vet onder het inlaatspruitstuk. Daarna weer begonnen met opbouwen en daarbij alle slangetjes en klemmetjes goed gecontroleerd, alles gaat dan toch door de handen. Cisklep en gasklephuis ook maar meegepakt.
Daarna ben ik begonnen met een beugeltje te maken voor de lpg injectorrail. Deze heb ik gemaakt van een stukje aluminium hoekprofiel. Het resultaat is niet echt supermooi geworden (lees: Zo lelijk als de nacht), maar goed, het werkt. Moest even puzzelen hoe ik de beugel zo kon monteren dat de injectorrail niet tegen de motorkap aankwam, je kunt niet zo heel veel de hoogte in. LPG injectorrail ligt nu aan de onderzijde net vrij van de benzine-injectierail. Al met al denk ik dat het zo wel goed zit, alle boutjes en moertjes heb ik vastgezet met wat hittebestendige Loctite, weet ik zeker dat het vast blijft zitten. als laatste de lpg slangen op z'n plek gelegd en aangesloten op de rail.
Op de LPG leiding die ik onder de auto gemonteerd heb staat wel een datum, 04/12. April 2012 dus. Of dat wettelijk voorschrift is weet ik niet zeker, denk van wel dan.
Morgen verder met de elektra! Jeuh, heb er zin in :-)
Net nog leuk leesvoer gevonden, is weliswaar voor VSI van Prins, maar wel leerzaam en handig om door te nemen. http://www.breukhoven.nl/_pdf/Trainingsm...
Zaterdag 4 augustus
Gisteren alle elektronica erin gezet, al met al was ik met een uurtje of 5 doorwerken klaar. Goed te doen voor een amateur. Maar voor vandaag...ben ik er even klaar mee... Inbouwen van een dampgasinstallatie wil prima als je secuur werkt. Afstellen is wat anders, dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Tenminste, op dit moment krijg ik dit niet voor elkaar. Ben de hele avond er zoet mee geweest zonder resultaat. Zal me de komende dagen er weer eens in verdiepen wat ik nou verkeerd doe.
Wat gebeurt er:
De autokalibratie loopt niet goed door, motor loopt van start af onrond stationair op lpg. Op een gegeven moment breekt de lpg computer af en meld "Nozzles to small". Ja, schiet mij maar in de kerstboom, eerst waren ze te groot en nu te klein?
Ik merk ook dat het me ontbreekt aan kennis over inspuittijden, mapping, etc, dat zou me helpen om de materie beter te begrijpen.
Wat ik ook geleerd heb is alle verbindingen solderen en in de krimpkous zetten! (Ja JG... ik weet t...) Ik had een kabelboompje gemaakt om niet te hoeven knippen in de originele draadboom, nou forget it, bron van storingen. Heb er nu in ieder geval één cilinder de bedrading gesoldeerd. De oorzaak zat dus in het zelf gefabriekte kabelboompje.
Wat ik me als laatste ter plekke nog bedenk is dat de slangetjes van lpg injector naar nippel wellicht te lang zijn. Van de week ook maar eens aanpassen.
Will keep you posted! Pak nu eerst een borrel, lichtelijk chagrijnig na vanavond. (en de foto's komen er van de week nog wel bij)
Donderdag 9 augustus
Kan een pot bier opentrekken! De boel draait op LPG en nog netjes ook Eerder had ik in dit draadje een link gepost naar software op een BMW fansite, die software bleek dus niet goed te zijn en de boel te verstieren. Een uurtje terug heb ik de software gedownload bij een duitse webwinkel, via die software een firmware update gedaan (naar lpg computertje) en daarna was het klikken en klaar... De informatie eerder in deze post heb ik aangepast.
Wat ik ook nog gedaan heb is de lpg injectorrail omgedraaid zodat ik de slangen naar de nippels in het spruitstuk korter kon maken. De mondjes van de rail wezen richting bestuurderskant, staan nu richting bijrijderskant. Ook heb ik de onderbrekingen bij de benzineinjectoren gesoldeerd. De zelf gemaakte draadboompjes heb ik kunnen weggooien. (de materiaalbestelling bij Rick Donkers was dus overbodig, €100,- over de balk.)
Daarna de software en de firmware in het computertje vernieuwd, zie voor de software de juiste link eerder in dit draadje. Met de nieuwe software liep de auto set-up en de kalibratie probleemloos, de auto liep ook direct goed stationair op lpg. Vervolgens heb ik een een benzinemap gereden met automatische adaptatie aangevinkt. Tijdens het rijden zag je de software het kenveld opbouwen, grappig om te zien. Ik heb gekozen voor een gedetailleerde map over het volledige toerenbereik. ik kreeg nog een foutmelding dat op een gegeven moment de injectoren continue open stonden bij een verdamperdruk van 0,9 bar. Logisch geredeneerd zou het verhogen van de verdamperdruk dit moeten oplossen. De verdamperdruk heb ik nu op 1,2 bar gezet (schroefje op verdamper), moet nog ervaren of deze foutmelding nu wegblijft.
Waar ik nu nog mee bezig moet is het begrijpen van de relatie tussen map, model en correcties. Ik zie nog niet goed hoe het een samenhangt met het ander en wat voor effecten eea heeft. Ik heb een word documentje met printscreens van de instellingen bij de post gedaan. De laatste foto's van de inbouw zal ik van t weekend even posten.
Ik heb nog geen AFR meter ingebouwd, die staat in back-order, kan ik vertrouwen op de installatie dat deze het mengsel goed aanstuurt? Ben als de dood dat ik de motor stukrij met een verkeerd mengsel. Als iemand hier meer over weet hoor ik dat graag.
vrijdag 10 augustus
Vandaag bezig geweest met details afmaken en verder afstellen. Afbouwen bestond uit draadboom fatsoeneren en alle aansluitingen controleren en her en der een kabelbindertje vastmaken. Het afstellen is best een werkje als je er niet in thuis bent. In totaal 5 uur aan het rondkarren geweest met laptop ernaast en iedere keer kleine veranderingen aanbrengen in de map om de laatste hikken eruit te krijgen. Ik ben nu op ongeveer 95%, af en toe zit er nog een hik in. Als het goed is heb ik maandag hulp bij het afstellen, hopelijk heb ik dan de laatste dingen eruit.
Zou ik het nog een keer doen dan zou ik voor een Nevo Pro kiezen, dan kun je ook het lambdasignaal uitlezen via de gascomputer. Nu heb ik geen 100% bevestiging of het mengsel goed is. Theoretisch zou het goed moeten zijn omdat het een closed-loop regeling is, zekereid heb ik pas als de AFR meter erin zit. Ik heb het idee dat de opbrengst van de Hana injectoren wat aan de lage kant is, de verdamper moet 1,3 bar druk leveren om een goede, zo goed als hikvrije, map op te leveren.
Aan deze link heb ik veel gehad bij het afstellen: http://www.lpgboard.de/showthread.php?t=...
foto's van het eindresultaat heb ik bij de post gedaan. Als ik klaar ben met instellen dan zal ik nog wat screenshots uploaden van de instellingen.
Al met al ben ik er erg blij mee. Als je een beetje handig bent is het klusje wel te klaren.
5 november 2012
Het verhaal hierboven sloot ik behoorlijk positief af, goed ingebouwd met af en toe nog een hikje. Nou, dat hikje is me ondertussen aardig gek aan het maken. Met het programmeren van de lpg software krijg ik dit er niet uit. Ondertussen heb ik ook een AFR meter in de auto en die gaf aan dat op LPG het mengsel niet stabiel is. Vollast veeelll te rijk, AFR van 10,5 tot 11 en bij constante last zoals bijvoorbeeld snelweg 120 wappert het mengsel heen en weer tussen 13 en 14,5. Als ik op benzine rijd is het mengsel na vervanging van de lambdasonde stabiel en staat bij 120 strak op 14. Op benzine rijd de auto echt perfect! Het hikje is echt min of meer willekeurig, alleen onder vollast of stevige last is het niet aanwezig. Bij normaal rijden kun je er meerdere keren in een paar kilometer er last van hebben of 1x in tig kilometer. Het is dus wel rijdbaar en het brandstofmengsel zit volgens de AFR meter wel altijd in de juiste range.
Ik heb ondertussen veel tijd en moeite in het afstellen zitten en het zoeken naar de oorzaak waarom ik het mengsel op LPG niet stabiel krijg. Ondertussen wilde ik zeker weten of eea niet aan mijn auto te wijten is. Met 4 ton op de klok is het niet raar dat sommige componenten niet helemaal fris meer zijn. Bevindingen:
- Lambdasonde, was door ouderdom onbetrouwbaar. Afgegeven waarden waren "all over the place". Vernieuwd
- Viking Ecomax chips, geven voor LPG een te rijk mengsel. Vervangen door chips van Blabla.
- Voor de zekerheid eindtrap ontsteking, bobine en injectorweerstanden uitgewisseld voor bewezen goed werkende anderen. Geen verschil
Ik weet nu dus 99% zeker dat mijnn auto goed is en dat het dikke kans is dat het hikken aan de LPG kant zit. Met controles aan de LPG kant van het verhaal kwam ik erachter dat de 940 een auto is met "full group" injectie, ik had dit op semi-sequentieel staan in de LPG software. Maakte geen verschil. Ook heb ik een extra LPG injector besteld om deze stapsgewijs uit te wisselen om uit te sluiten of ik misschien een lpg injector had met een productiefout. Bleek ook niets uit te halen. Samen met de injector heb ik ook een andere rail besteld, was met €17,- niet duur. De nieuwe rail is de originele van Hana, het merk lpg injectors dat ik heb. Die rail is van alu en heeft een grotere LPG "voorraad". De meegeleverde van plastic kon me kwalitatief niet overtuigen. Met deze rail kreeg ik het voorelkaar om de slanglengte van lpg injector naar nippel in spruitstuk nog korter te krijgen. De bedradingen, solderingen, connecties heb ik echt meerdere keren nauwgezet nagelopen. Kan daar niks verkeerds aan vinden.
Nu ben ik op het punt gekomen dat ik er niet meer in geloof dat ik met deze installatie van KME een foutloos op LPG rijdende auto voor elkaar krijg. Zo'n beetje alles wat ik me kan bedenken heb ik nu geprobeerd. Het gekke is dat men in Duitsland onder de professionele inbouwers vol lof is over dit merk. In de komende dagen wil ik nog hulp vragen op Duitse fora, er zijn er een paar speciaal voor LPG inbouwers. Er is in Nederland namelijk geen ondersteuning voor KME. Als ik met behulp van deze fora er ook niet uitkom dan gaat er een mail/brief naar KME met beschrijving van het probleem. Na deze stappen is mijn geduld op en ga ik sparen voor een tweedehands Prins VSI die ik komende zomer wil gaan inbouwen.
Een gasinstallatie inbouwen is voor een beetje handige amateur goed te doen, werk secuur en zorg ervoor dat je goed spul koopt. Of KME in de categorie goed spul valt durf ik nu niet stellig meer te zeggen. Van de hele oefening heb ik wel veel geleerd, over hoe LPG installaties werken, waar fouten kunnen zitten, hoe het zit met inspuittijden, etc, etc.
19 januari 2013
We gaan er weer voor! De periode van 5 november tot nu stonden in het teken van "in gesprek" met KME en Megapol (drypa.pl) om erachter te komen wat er nu aan de hand is en hoe dit op te lossen. Het blijkt dus dat de KME Nevo de hoeveelheden stroom niet aankan. (zie dit draadje) Daarna dus de vraag wat nu te doen om dit op te lossen en wie draagt de kosten. Op de site van Megapol werd de set met de laagohmige injectoren verkocht in combi met de KME Nevo als zijnde geschikt voor fullgroup injectie, mijn mening was dus dat Megapol wel over de brug mocht komen. Dit ging niet vanzelf, het beroep was dat de koper zelf verantwoordelijk is of de samengestelde kit bij zijn/haar auto past. Met hulp van (juridische) contacten in Polen die ik flink wat jaren geleden een keer in het werk nodig had, zijn ze alsnog overtuigd en heb ik keurig de controller met kabelboom in korting gekregen op de nieuwe set. Het ging toch om €112,-, is dus niet zomaar een "lullig" bedrag voor een hobbyist.
Daarnaast werd het probleem met de harde kvs slangen steeds groter (zie dit draadje). Of dit ook te wijten is aan de problemen met de controller en daardoor wellicht een slecht brandstofmengsel durf ik niet te zeggen. Het probleem was er ook al enigzins voordat ik met dit verhaal aan de gang ging. Dus ook nog "even" een verse cilinderkop en pakking erop gezet.
Tussentijds ook over oplossingen nagedacht, de keuze ging tussen een bekend merk zoals Prins of Landi Renzo of toch een ander onbekender merk proberen. Nieuwe installaties van Prins en Landi Renzo zijn goed, maar ook niet feilloos en kosten al gauw tegen de €800,- aan materiaal. Tweedehands een Prins of Vialle heb ik ook over nagedacht, maar daar loop je al snel tegen schaalbaarheid aan van de injectoren tov het vermogen dat mijn 940 nu heeft. Het vermogen is niet wereldschokkend, maar is toch meer dan de gemiddelde LPG bak. Dus bij tweedehands installaties kwamen al gauw de kosten van nieuwe injectoren er bovenop, zo'n €400,-
Ondertussen kreeg ik ook van anderen te horen dat de Poolse fabrikant AC goede systemen schijnt te bouwen, daarnaast is er binnen onze vereniging iemand die ook zo'n set heeft en die draait prima. Daarom gekozen voor een AC STAG 300 isa2, een hele mond vol. Naast de perikelen met de Nevo controller bleek ook de KME Gold verdamper te groot is voor mijn auto. Doordat de verdamper zoveel gas kan leveren was de gasdruk en warmte niet stabiel en werd er wel erg veel warmte gevraagd van het koelsysteem. De Gold verdamper kan lpg leveren voor motoren tot 350 pk. Daarom ook meteen een andere verdamper besteld, het is de AC-R01 geworden van dezelfde fabrikant.
Deze set is gisteren binnen gekomen. Het eerste wat me opvalt is de indruk van de kwaliteit, alles is net wat dikker en zwaarder uitgevoerd. Vooral bij de kabelboom valt dit op. De kabelboom is ook keurig voorzien van Bosch connectoren voor de injectoren waardoor je niet hoeft te solderen op die plek. De verdamper is opvallend klein, de kleinste die ik tot nu toe gezien heb. Die kun je echt ergens in een verdomhoekje kwijt, zo klein! Terwijl deze verdamper toch echt tot 250pk lpg kan leveren. Ik heb even foto's van het nieuwe setje bij deze post gevoegd. Maandag eerst nog even een examen en dan mag ik van mezelf beginnen met inbouwen.
24 Januari 2013
Eergisteravond ben ik bezig geweest met het inbouwen van de nieuwe verdamper en de LPG computer. Met de eerder opgedane ervaring met het KME systeem ging me dat makkelijk af en omdat het AC systeem op diverse plekken van Bosch connectoren is voorzien was ik snel klaar. Er moesten een stuk of tien verbindingen gesoldeerd worden. Gisteravond ben ik nog naar de wekelijkse koffieavond in Emmeloord gegaan en onderweg de boel "even" ingesteld. De bewering van de fabrikant AC dat het instellen eenvoudig is, klopt! Dat instellen van de STAG300 isa2 is inderdaad iets wat je "even" doet, je bent er zomaar klaar mee.
De 9 rijd nu heerlijk op gas, snel, soepel en vloeiend. Het eerste idee is ook dat hij zuiniger rijd, maar daar weet ik meer over na een paar tankbeurten. Ik ben dus superblij met dit systeem, het werkt perfect en heerlijk simpel. Voor degene die zich ervoor interesseert, onderstaand schrijf ik verder over hoe je dit systeem instelt.
Het begint met de autocalibratie, het systeem tast dan even af in wat voor auto er ingebouwd is en stelt parameters zoals toerentalsignaal, soort injectiesysteem, soort sensoren, etc allemaal zelf in. Ook wordt de instelling voor stationairloop ingeregeld. Als er iets niet goed is dan krijg je een foutmelding met wat er aan de hand is. Ik liep dus tegen een storing aan met de geschakelde plus, zie dit draadje. Met de medewerking van het forum was dat ook zomaar gepiept. Ook kreeg ik de foutmelding dat de injectoren te groot zouden zijn, maar dat is een bekend euvel waar je tegenaan loopt als je een gepeperde turbomotor hebt. Dan heb je namelijk gebaseerd op stationair een kleinere opbrengst per injector nodig dan wanneer de turbo er vol inknalt. (flowrate per injector). Die melding kon ik dus gewoon negeren. Overigens, er is een directe relatie tussen de lpg druk die de verdamper regelt en de injectietijden. Als je later in het instelproces de melding krijgt dat de injectoren volledig open hebben gestaan dan heb je of te kleine injectoren óf de lpg druk staat te laag.
Na de autokalibratie moet de LPG computer het gedrag van de benzine ecu leren. Belangrijk hierbij is dat de benzine ecu "goed en schoon" ingeleerd is. Maw, als je benzinesysteem niet goed is en je hebt niet recent even de boel gereset dan krijg je dat in deze stap om je oren gegooid. Dan zal de auto op lpg niet netjes lopen. Het aanleren van dit gedrag daar heeft AC een mooi stukje software voor ontworpen, de isa2 functie. Je zet dus de autoadaptatie aan en je gaat een stuk rijden met de auto om de maps* in te leren. Ondertussen vertelt de LPG computer je middels piepjes welke belasting en toerental op dat moment nodig is om het gedrag te leren totdat je de melding krijgt dat het gereed is. Het systeem bepaalt zelf wanneer de mappen voldoende ingeleerd zijn. Het werkt zo dat de map niet compleet hoeft te zijn, het kan zijn dat je (dagen) later opeens een piepje krijgt dat er weer geleerd wordt omdat dat stukje van de benzinemap nog niet compleet was. Ondertussen rijd de boel wel gewoon door. Ik had dat vandaag toen ik even het gaspedaal vloerde.
Als de benzinemap ingeleerd is dan ga je over tot het bepalen van de LPG map, daarvoor moet je de lpg computer vertellen wanneer de auto bij vollast rijk loopt. Daar gebruikt de LPG computer het lambdasignaal voor. Het maximale vermogen krijg je op LPG bij ongeveer 0,8 tot 0,85 lambda, in het invoerveld "lambda threshold" geef je dus 0,8 aan. Vervolgens begint de show met de piepjes opnieuw en het stopt ook weer vanzelf. Kind kan de was doen. Voor beide mappen zijn ongeveer 15 kilometer rijden nodig om de basis goed te krijgen. De auto adaptatie kun je gewoon aan laten staan voor de rest van het "werkzame leven" in de auto. De details van de LPG map die vullen zichzelf dan in de komende dagen/maanden aan. Zo heb ik nu na 150 km rijden nog af en toe dat als ik onderin de toeren het gaspedaal vloer het mengsel nog aan de arme kant kan zijn. Iedere keer dat je in die situatie het gaspedaal vloert zie je het telkens een stukje verbeteren en sinds de rit van vanochtend naar Heerenveen is het bijna goed.
Nu zijn er een paar dingen om op te letten, deze autoadaptatie werkt tot 3500 toeren, daarboven zul je zelf middels of het lambdasignaal of een afr meter de afstelling moeten controleren. Na de autocalibratie staat dit grofweg in de juiste richting, in mijn geval stond het te rijk met het risico op detonatie. (AFR11 op lpg bij volgas). De software bied ruim voldoende mogelijkheden om dit eenvoudig bij te stellen en na een paar keer proberen had ik dit goed. (AFR 12,5 +/-)
Dus ja, na het drama met KME ben ik erg tevreden over het systeem van AC. Ik blijf er nog steeds bij dat als je redelijk handig bent, je ook een LPG installatie kunt inbouwen. Komende week hopelijk nog de versnellingsbak repareren en dan is de 9 technisch bijna klaar. Het enige wat dan nog op het lijstje staat is een nieuw stuurhuis en goed uitlijnen.
Groeten,
*Zie bijgevoegd document "grondbeginseleninjectie"