Het K-woord (koppakking)
Het K-woord (koppakking)
Hoi mensen,
Er is hier al ontzettend veel geschreven over het koppakking onderwerp, wat ik nu echter bij de hand heb zit er nog niet tussen.
Tijdje terug al eens wat gepost over harde slangen etc. Koppakking is 100.000 km terug vervangen en is een Elring pakking. Tijdje terug merkte ik dat ik harde koelvloeistofslangen had, dus ik dacht "Nee he, niet nu al!". Ik kreeg toen de tip dat oude slangen van zichzelf ook hard kunnen aanvoelen en dat er niks aan de hand hoeft te zijn, bovendien waren ze na 15 jaar dienst ook aardig op. Dus alle slangen vervangen voor origineel Volvo en daarna geen harde slangen meer gevoeld.
Nu een paar maanden later ben ik wel wat wijzer geworden en ik snap niet goed wat er aan de hand is. Het blijkt namelijk dat als de motor langer stationair loopt de druk oploopt in het systeem, (file, stoplicht, dat soort dingen),maar als ik gewoon een stuk rijd is er niks aan de hand. Zelfs na een paar keer hard doorblazen, sprintje of doortrappen op de snelweg, zijn de slangen niet hard. Je zou denken dat juist bij stevig doortrappen een lekke koppakking door de mand valt, helemaal als je rondrijd met 1 bar turbodruk en de bijbehorende PK's. Het gekke is dus dat het enkel en alleen bij stationairloop schijnt voor te komen. Heb zelfs al meegemaakt dat het kvs dopje afblaast terwijl ik met de motorkap open bezig was met stationairafstelling van de lpg installatie. Ik moet er dus asap wat aan doen!
Iemand dit al eens bij de hand gehad of een idee wat er aan de hand kan zijn?
Groeten, Chris