De geboorte van project 1155
De geboorte van project 1155
Het is april 1978 en de nieuwe president van Volvo, Hakan Frisinger, roept een vergadering bijeen voor het uitzetten van de koers van het bedrijf voor de jaren 90. Er spelen op dat moment een aantal belangrijke problemen en ontwikkelingen. De oliecrisis is net achter de rug, Volvo heeft in Amerkia een grote voorraad onverkochte auto's staan en problemen met haar financiele positie, er zijn kwaliteits problemen, het modellengamma begint te verouderen, veel concurrenten stapen over naar voorwielaandrijving, besprekingen met SAAB over een overname zijn net onverrichter zake gestopt en de Zweedse overheid heeft Volvo net een lening ontzegd omdat de men van mening is dat Volvo om te overleven kleinere en goedkopere auto's zou moeten produceren. De vergadering is er eentje van overleven of gewoon stoppen.
Op dit moment in 1978 loopt het Project 1155, het project dat later de Volvo 700 serie zal voortbrengen, al 3 jaar. Men is in het eerste stadium van ontwerpen en specificeren en krijgt op de vergadering in april 1978 het groene licht om door te gaan. De opdracht is om de 80-er jaren te gebruiken om de negatieve trend waar Volvo in zit op om te buigen naar een positieve en tegelijk de nodige geldstroom te realiseren voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie Volvo's, waar met name de 850 de belangrijkste exponent van is. Niemand kon toen nog vermoeden welk een groot succes de 700 en later 900 serie zou worden. (bron: The Challenge, Volvo 850 GLT)