Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Documentatie Centrum/Geschiedenis van de Volvo 700 en 900 serie/Het ontwerp proces voor de Volvo 760

Het ontwerp proces voor de Volvo 760

Het ontwerp proces voor de Volvo 760

De eerste 760 ontwerpen zijn van Coggiola en Ital Design, toch wordt een ontwerp van eigen bodem verkozen. Het is (weer) Jan Wilsgaard die tekent voor het ontwerp van deze Volvo.

De 760 lijkt groter dan 200 serie maar is dat nauwelijks. Wel heeft de 760 een aanmerkelijk lager profiel dat nog wordt versterkt door de iets grotere breedte vergeleken met de 200 serie.

De 760 is in tegenstelling tot de heersende trend vierkant en hoekig van ontwerp. Bedenk dat dit de tijd is van de Mercedes 190 en de Ford Sierra (!). Ondanks de hoekige lijnen is het ontwerp airodynamisch gezien zeker niet slecht, zoals aangetoond in de wind tunnel van MIRA in Groot Brittannie. Met name door de steile achterruit en de verhoudingen van het koetswerk worden uitstekende cw waarden gehaald.

Naar het schijnt heeft Volvo overwogen de 760 als estate te introduceren, de estate's hebben tenslotte ook in de 200 serie een groot aandeel uitgemaakt in de verkopen. Toch heeft men hiervan afgezien en gekozen om de estate iets langer te maken dan het VCC model om vervolgens de estate in 1985 toe te voegen aan het gamma.

(Nog aan te vullen, alle informatie welkom! we zoeken hier foto's van de vroege ontwerp studies, ontwerpen die afgevallen zijn, ontwerpen die het wel gehaald hebben, redenen, ideeen randvoorwaarden die aan het ontwerp gesteld waren etc. )

‹ De geboorte van project 1155 omhoog VCC - Volvo Concept Car ›
  • Login of registreer om te kunnen reageren
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.