Het ontwerp proces voor de Volvo 760
Het ontwerp proces voor de Volvo 760
De eerste 760 ontwerpen zijn van Coggiola en Ital Design, toch wordt een ontwerp van eigen bodem verkozen. Het is (weer) Jan Wilsgaard die tekent voor het ontwerp van deze Volvo.
De 760 lijkt groter dan 200 serie maar is dat nauwelijks. Wel heeft de 760 een aanmerkelijk lager profiel dat nog wordt versterkt door de iets grotere breedte vergeleken met de 200 serie.
De 760 is in tegenstelling tot de heersende trend vierkant en hoekig van ontwerp. Bedenk dat dit de tijd is van de Mercedes 190 en de Ford Sierra (!). Ondanks de hoekige lijnen is het ontwerp airodynamisch gezien zeker niet slecht, zoals aangetoond in de wind tunnel van MIRA in Groot Brittannie. Met name door de steile achterruit en de verhoudingen van het koetswerk worden uitstekende cw waarden gehaald.
Naar het schijnt heeft Volvo overwogen de 760 als estate te introduceren, de estate's hebben tenslotte ook in de 200 serie een groot aandeel uitgemaakt in de verkopen. Toch heeft men hiervan afgezien en gekozen om de estate iets langer te maken dan het VCC model om vervolgens de estate in 1985 toe te voegen aan het gamma.
(Nog aan te vullen, alle informatie welkom! we zoeken hier foto's van de vroege ontwerp studies, ontwerpen die afgevallen zijn, ontwerpen die het wel gehaald hebben, redenen, ideeen randvoorwaarden die aan het ontwerp gesteld waren etc. )