Zo, even verder met de 780.
23/10
2011Zo, even verder met de 780.
Ik heb een paar weken geleden de 2 stoelen opgehaald, die ik van Bert Stolker had gekocht. Het was een prettige kennismaking met Bert en de 780 stoelen zijn in heel goede staat, behalve de rugleuning van de linker, daar is iets metaligs door de bekleding gepiept. De bekleding is zwart leder, dus ik moet toch van alles overzetten, maar ook de frames zijn in prima staat. Thuisgekomen eerst de creme bestuurdersstoel gedemonteerd (met hulp van de documentatie die Alexander me had gestuurd), het kussen verwijderd, toen met een hoop gepruts de bekleding eraf en bij de plaatselijke schoenmaker speciaal draad en naald gehaald en de losse naad genaaid. De andere naden ga ik nog maar een beetje verstevigen.
Op de Volvo Klassieker Beurs heeft Hedwig me de strip op de voorbumper overhandigt. Er missen vier clipjes, maar die heb ik in de loop van de week uit roestvrijstaal nagemaakt. Nu iemand vinden met een puntlas-apparaat! Ik heb op de beurs ook een spuitbus + een literverpakking Flluid Film gehaald bij Dries Bakkenes. Dit op aanraden van Bert, die er goede ervaringen mee heeft. ik ga er de dakranden aan de binnenkanten mee behandelen. Dan moet alleen de hemel er nog even uit. Zucht!
De zitting en rugleuning van de "nieuwe" bestuurdersstoel ook van elkaar gescheiden en het zitkussen eraf: dit frame reageert ook niet in de auto, en bovendien zitten er afgezien van de grijze 4-polige, andere stekkers aan het frame! Bij nadere beschouwing blijkt de electra redelijk afwijjkend van mijn stoel! Bert's stoelen zijn van 1990 en hebben ook modernere bedieningsunits. Bovendien staat er links geen stroom op een rode draad, en op de idem draad aan de rechterkant wel..Nou, ja dan maar wachten tot Alexander terug is uit Ierland en tijd voor me heeft...
Intussen ben ik van de week doorgegaan met de linker-dakrand: roestplekken eruit op 4 plekken door ze er rechthoekig uit te slijpen met de dremel. Vervolgens van een beschadigd voorscherm dat ik bij de schadehersteller had gehaald weer passende plaatjes gemaakt en ze er voorzichtig ingelast. Op het voorscherm heb ik meteen mooi een ochtend kunnen oefenen, want lassen ben ik mezelf in dit proces aan het leren.!! De Cebora 155 die ik vorig jaar had gekocht begint al een vriendje te worden! Ik had nog wel even een automatisch dimmende lashelm en een pneumatische knabbelschaar gekocht, want knippen ging niet zo lekker. Nu moet ik wachten op de Vertinningsset die ik heb besteld, want dat ga ik dan meteen proberen in plaats van plamuren.
Afgelopen zaterdag kwam Alexander langs en hebben we even bijgepraat. Toen ging hij mijn laswerk " bewonderen" en na even gekeken te hebben sloopte hij nog meer uit de auto: de middenconsole + zijpaneel links. De radio die ik zo mooi had vastgezet moest ook weer los: Uiteindelijk kwam hij erachter dat de voedingsdraad onder ik meen zekering 25 los hing: als je de zekering erin duwt, druk je de draad eraf: Even lijmen dus, de zekeringkast vervangen lijkt me een beetje veel werk!
Na een hoop gepuzzel hebben we, toen bleek dat de originele stoel nog steeds niets deed, besloten om het bedieningspaneel van de zwarte stoel te gebruiken op mijn stoelframe: joepie, hij doet het! Dat scheelt me een hoop werk, want nu hoef ik de bekleding van de rugleuning niet over te zetten, ik kan de originele rugleuning weer monteren! Alexander heeft de unit mee naar huis om netjes te solderen. Van de week maar weer verder!