Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Willem V./Airco lekkage, het venijn zat in een klein hoekje ..........

Airco lekkage, het venijn zat in een klein hoekje ..........

06/08

2011

Airco lekkage, het venijn zat in een klein hoekje ..........

- Ingediend door Willem V.
Lid
, op 6 aug 2011
- 7 Reacties -

Al vanaf oktober heb ik problemen met de afvoer van het condenswater van de airco.

Nu wist ik dat de uitloop van het condenwater mogelijkerwijs de oorzaak zou kunnen zijn, dus, zoals de zaak afgekit.

Een deel van de lekkage bleek ook veroorzaakt te worden door een lekkend deurrubber. Dit is tijdens 2 sleuteldagen (eentje was niet genoeg Tong uitsteken)

Helaas bleek het nog steeds te lekken. Tijdens de ALV had ik met ASatter een afspraak gemaakt, die na een tijdje pas geëffectueerd kon worden. Er is door ASatter de hele dag gesleuteld en aan het eind van de dag kon het sein "lekkage meester" worden gegeven. Op de terugweg inderdaad een heerlijk koele auto.

Na een behoorlijke periode verder bleek er onder de mat weer water te leggen Roepen E.e.a. nagekeken en wat bleek dat de "aftermarket" Volvo oplossing van het pijpje in de afvoer verstopt te zitten ! Er kwam na verwijdering van het pijpje behoorlijk wat water uit.

Hierna eigenlijk bleef het droog, dus verder niet meer naar gekeken. Afgelopen zomervakantie n.a.v. een topic zelf ook maar weer eens gekeken en weer nat Roepen.

Nu dacht ik zelf dat het voorzaakt werd door het teruglopen van het water door het schutbord, het pijpje is immers vrij kort.

Afgelopen week Bas gemaild met de vraag of hij vandaag even tijd had om samen te kijken naar de aircocondenswaterlekkage en de carterontluchting.

Vandaag was dan de dag.

Eerst maar eens gekeken of we bij het filter van de carterontluchting konden komen. Nu blijk ik dus EGR te hebben en dan kun je er vrij moeilijk bij. En wel zo moeilijk dat we het hebben opgegeven, want er was geen nieuwe pakking voorhanden indien we het inlaatspruitstuk zouden demonteren, want dat moet er dus echt af. Dus alles wat we los hadden gehaald maar weer teruggebouwd. Toen krijg Bas een helder ogenblik (hij had er meerdere vandaag Tong uitsteken) en stelde voor om de leiding vanaf de andere kant eens door te blazen. In eerste instantie leek de boel verstopt, maar nadat we de olievuldop hadden losgedraaid, bleek deze niet verstopt te zijn............................

En toen op naar de condenswaterlekkage. Paravent er af, de boutjes losgedraaid, shopplaat weg, dashbord kastje er weer uit en dan alle schroefjes van de bak los. Bleek wat lastig te gaan, maar er zat nog een vervelend schroefje in de weg. De bak er onderuit en eens kijken waar het dan mis was gegaan, niets te vinden. Van alles besproken, mogelijkheden en onmogelijkheden bekeken en toen maar weer op de kop de auto in. Het gedeelte van de bak in de auto ook maar eens nagekeken en daar hadden we het venijn !! Er bleek van de rest van het huis een hoekje te ontbreken. Dit is ons tijdens de vorige aktie in Neede helemaal niet opgevallen. Eerlijk gezegd heb ik er ook niet opgelet omdat duidelijk was dat de bak toen gescheurd was.

Onderstaande foto laat zien waar het allemaal om ging. De foto is genomen vanaf de onderzijde van de verdamper. Rechts naast de verdamper is te zien, wel goed kijken, dat er een hoekje mist (ca 1x 3 cm). Het zit behoorlijk goed verstopt en kun je niet zien als alles is gemonteerd.

Foto onderzijde verdamper

Volgende foto laat het detail zien

Detail hoekje er uit

Gevonden, maar nu nog een oplossing !  Nu heb ik bij dit soort gelegenheden altijd mijn koffer bij me waar ik gereedschap in meezeul en daar ligt van alles in. Wellicht dat dat wat van onze gading in zou zitten. Eureka ! Er zat een leeg plastic bakje in, waar boutjes en moertjes in hebben gezeten. Hier een hoekje uitgeknipt en met wat kit vastgezet. Dat was in ieder geval weer dicht. Nu moest de hele bak weer in elkaar gezet worden, maar dat is ook gelukt. Nu hopen dat we hiermee het aircocondenswaterlekkage verhaal tot een definitief einde hebben gebracht.

Als laatste klusje nog even gekeken waar het beetje olie nu vandaan kwam waarvan ik dacht dat het door een verstopte carterontluchting kwam. Met remmenreiniger de onderzijde eens schoongemaakt en nu bleek dat de olieretourleiding van de turbo aan de zijde van het blok te lekken. Nu was die al vervangen tijdens de laatste sleuteldag in Gemert, daar was dus iets misgegaan. Na demontage, door Bas, bleek de ring die de afdichting moet verzorgen, er een beetje "verkreukeld" uit te zien. We hebben deze zo goed en zo kwaad als het kon gefatsoeneerd en teruggeplaatst, maar er moet binnenkort toch echt vervangen worden door een nieuwe. Die zal ik maandag maar gelijk bestellen en kijken wanneer we die gaan uitwisselen.

We hebben onder de motorkap nog e.e.a. nagekeken en een "verlanglijstje" gemaakt van zaken die nog even aangepakt moeten worden.

Mocht het condenswaterprobleem nu eindelijk opgelost zijn, dan kan ik eindelijk "verder" met de auto. Dus een beetje verder "optutten" met koplampwissers, afstandsbediening op de centrale vergrendeling etc.

Bas, bedankt voor sleutelmiddag, was blij dat we de klusjes allemaal hebben kunnen afronden. En tot de vogende keer Stoer

  • blog van Willem V.
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Willem V.
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.