Airco lekkage, het venijn zat in een klein hoekje ..........
06/08
2011Airco lekkage, het venijn zat in een klein hoekje ..........
Al vanaf oktober heb ik problemen met de afvoer van het condenswater van de airco.
Nu wist ik dat de uitloop van het condenwater mogelijkerwijs de oorzaak zou kunnen zijn, dus, zoals de zaak afgekit.
Een deel van de lekkage bleek ook veroorzaakt te worden door een lekkend deurrubber. Dit is tijdens 2 sleuteldagen (eentje was niet genoeg )
Helaas bleek het nog steeds te lekken. Tijdens de ALV had ik met ASatter een afspraak gemaakt, die na een tijdje pas geëffectueerd kon worden. Er is door ASatter de hele dag gesleuteld en aan het eind van de dag kon het sein "lekkage meester" worden gegeven. Op de terugweg inderdaad een heerlijk koele auto.
Na een behoorlijke periode verder bleek er onder de mat weer water te leggen E.e.a. nagekeken en wat bleek dat de "aftermarket" Volvo oplossing van het pijpje in de afvoer verstopt te zitten ! Er kwam na verwijdering van het pijpje behoorlijk wat water uit.
Hierna eigenlijk bleef het droog, dus verder niet meer naar gekeken. Afgelopen zomervakantie n.a.v. een topic zelf ook maar weer eens gekeken en weer nat .
Nu dacht ik zelf dat het voorzaakt werd door het teruglopen van het water door het schutbord, het pijpje is immers vrij kort.
Afgelopen week Bas gemaild met de vraag of hij vandaag even tijd had om samen te kijken naar de aircocondenswaterlekkage en de carterontluchting.
Vandaag was dan de dag.
Eerst maar eens gekeken of we bij het filter van de carterontluchting konden komen. Nu blijk ik dus EGR te hebben en dan kun je er vrij moeilijk bij. En wel zo moeilijk dat we het hebben opgegeven, want er was geen nieuwe pakking voorhanden indien we het inlaatspruitstuk zouden demonteren, want dat moet er dus echt af. Dus alles wat we los hadden gehaald maar weer teruggebouwd. Toen krijg Bas een helder ogenblik (hij had er meerdere vandaag ) en stelde voor om de leiding vanaf de andere kant eens door te blazen. In eerste instantie leek de boel verstopt, maar nadat we de olievuldop hadden losgedraaid, bleek deze niet verstopt te zijn............................
En toen op naar de condenswaterlekkage. Paravent er af, de boutjes losgedraaid, shopplaat weg, dashbord kastje er weer uit en dan alle schroefjes van de bak los. Bleek wat lastig te gaan, maar er zat nog een vervelend schroefje in de weg. De bak er onderuit en eens kijken waar het dan mis was gegaan, niets te vinden. Van alles besproken, mogelijkheden en onmogelijkheden bekeken en toen maar weer op de kop de auto in. Het gedeelte van de bak in de auto ook maar eens nagekeken en daar hadden we het venijn !! Er bleek van de rest van het huis een hoekje te ontbreken. Dit is ons tijdens de vorige aktie in Neede helemaal niet opgevallen. Eerlijk gezegd heb ik er ook niet opgelet omdat duidelijk was dat de bak toen gescheurd was.
Onderstaande foto laat zien waar het allemaal om ging. De foto is genomen vanaf de onderzijde van de verdamper. Rechts naast de verdamper is te zien, wel goed kijken, dat er een hoekje mist (ca 1x 3 cm). Het zit behoorlijk goed verstopt en kun je niet zien als alles is gemonteerd.
Volgende foto laat het detail zien
Gevonden, maar nu nog een oplossing ! Nu heb ik bij dit soort gelegenheden altijd mijn koffer bij me waar ik gereedschap in meezeul en daar ligt van alles in. Wellicht dat dat wat van onze gading in zou zitten. Eureka ! Er zat een leeg plastic bakje in, waar boutjes en moertjes in hebben gezeten. Hier een hoekje uitgeknipt en met wat kit vastgezet. Dat was in ieder geval weer dicht. Nu moest de hele bak weer in elkaar gezet worden, maar dat is ook gelukt. Nu hopen dat we hiermee het aircocondenswaterlekkage verhaal tot een definitief einde hebben gebracht.
Als laatste klusje nog even gekeken waar het beetje olie nu vandaan kwam waarvan ik dacht dat het door een verstopte carterontluchting kwam. Met remmenreiniger de onderzijde eens schoongemaakt en nu bleek dat de olieretourleiding van de turbo aan de zijde van het blok te lekken. Nu was die al vervangen tijdens de laatste sleuteldag in Gemert, daar was dus iets misgegaan. Na demontage, door Bas, bleek de ring die de afdichting moet verzorgen, er een beetje "verkreukeld" uit te zien. We hebben deze zo goed en zo kwaad als het kon gefatsoeneerd en teruggeplaatst, maar er moet binnenkort toch echt vervangen worden door een nieuwe. Die zal ik maandag maar gelijk bestellen en kijken wanneer we die gaan uitwisselen.
We hebben onder de motorkap nog e.e.a. nagekeken en een "verlanglijstje" gemaakt van zaken die nog even aangepakt moeten worden.
Mocht het condenswaterprobleem nu eindelijk opgelost zijn, dan kan ik eindelijk "verder" met de auto. Dus een beetje verder "optutten" met koplampwissers, afstandsbediening op de centrale vergrendeling etc.
Bas, bedankt voor sleutelmiddag, was blij dat we de klusjes allemaal hebben kunnen afronden. En tot de vogende keer