Airco eindelijk lekvrij (binnen)
29/05
2011Airco eindelijk lekvrij (binnen)
Al vanaf de aanschaf van onze 945 LPT hebben we te maken met waterlekkage van de airo. En dan bedoel ik niet onder de motorkap, maar binnen aan de passagierszijde. Diverse pogingen al ondernomen om met kit alles af te dichten, maar alle pogingen leverden niet het gewenste resultaat.
Op de ALV sprak ik Alexander Satter. Hij wist me te vertellen dat het mogelijk was om het onderste gedeelte van de bak onder de verdamper te verwijderen. We hadden afgesproken dat ik dan maar eens contact met hem moest opnemen zodra ik tijd had. Dat heeft enige tijd geduurd, maar uiteindelijk was het afgelopen zaterdag zo ver.
Na een kleine 2 uur en 157 km ontspannen sturen, aangekomen in Neede. Daar al het moois bekeken op de oprit, wat vervolgens het veld moest ruimen om onze Volvo te kunnen plaatsen.
Als eerste even de bak uit de garage gehaald, welke als donor voor het mogelijk gescheurde/defecte exemplaar in onze auto zou moeten fungeren.
Hier hebben we heel veel aan gehad bij de demontage want er zitten behoorlijk veel schroeven in. Tenminste als ze er allemaal nog in hadden gezeten. Er ontbraken er toch enkele. Nadat alle schroeven los waren, was het nog vrij lastig om het betreffende gedeelte te kunnen verwijderen, bij de montage hebben we het iets anders gedaan.
En daar lag dan het oude exemplaar....................
Het laatste stukje van de scheur is veroorzaakt bij demontage, maar vanaf het laagste punt naar links was een oude breuk.Daarnaast was er totaal geen kit gebruikt !!!!
Gelet op het feit dat er stickers op zaten die aangaven dat het onderdeel al eens gewisseld, hebben we beiden het vermoeden gehad dat men zich er iets te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Dus niet gekit en veel moeite gehad met de bak (vlg Volvo Fanhousing 3537378) en deze bij montage gescheurd.
De volgende stap was de oude bak te ontdoen van alle oude kitresten en te vervangen door verse kit. Ik had bij de delaer nog even de pakking gehaald (zo heet dat) die tussen de bak en het schutbord zit en dat was nodig ook, want de oude was volledig verteerd.
Tijdens de montage van de bak liepen we tegen hetzelfde probleem aan als bij de demontage. Een van de leidingen van de verdamper loopt onder de verdamper door en daar moet de bak eerst onderdoor. Gelukkig had Alexander nog een goed idee, was alleen wat extra werk. De paravent moest er af, want dan konden we de bak aan de bovenzijde losmaken. Dus de ruitenwissers er af, 3 boutjes los en samen verwijderd.
Onderstaand de foto vanaf de bovenzijde van de kachelmotor.
Door de betreffende boutjes (2 stuks) los te halen en de moer die op het schutbord zit iets los te draaien (ongeveer naast de uitstroomopening van het condenswater) heb je net iets meer ruimte om de bak terug te plaatsen. En inderdaad viel de bak zo op de juiste plaats. We hebben geconstateerd dat de uitstroomopening nog meer naar boven zat als in de oude situatie. Dit zou dus inhouden dat bij de oude bak de delen niet eens op elkaar zaten !! Dan is het helemaal duidelijk waarom dit niet eenvoudig te verhelpen was.
Nadat alles weer in elkaar geschroefd zat, kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat we een compleet stuk van het luchtkanaal misten, nl van het centrale gedeelte naar de blaasmond aan de passagierszijde.
Vervolgens nog even bij de 780 wezen kijken, wat een mooi exemplaar !
Nadat we ook nog even de armsteun met bekerhouders hadden gemonteerd, was het al in de avond uurtjes, dus tijd om de terugreis te aanvaarden.
De airco de hele weg aan gehad en halverwege even gestopt om de benen te strekken en eeen slechte gewoonte uit te oefenen (roken). En er lag toch een plas water onder de auto, precies op de plek waar ik het gehoopt en nee, geen koelvloeistof, maar echt condenswater ! Vervolgens even binnen gekeken en gevoeld. Ijskoud was de bak en kurkdroog !
Alexander heeft de hele dag onderste boven gehangen en zoals hij al in een ander topic al aangaf
[quote=asatter]zegt iemand die kopzeer heeft van een dagje ondersteboven hangen onder een ECC
Ik ben een zeer gelukkig mens. Nu de lekkage is verholpen kan ik echt beginnen met opbouwen van de auto. En het was vandaag tijdens de Lustrumrit een genot om de airco weer aan te kunnen zetten zonder binnen "natte voeten" te krijgen.
Alexander, enorm bedankt !