b230k motor hikt af en toe
b230k motor hikt af en toe
Hallo,
In juli was de hall-gever van mijn b230k kapot. Door Smits Autotechniek uit Ede is er een nieuwe geklonken op de ankerplaat van de ontsteking (bij elkaar ca. € 100,-). Na wat gedoe liep de motor prima. Meteen had ik het idee dat er iets niet helemaal in de haak was. Na terugkomst van onze vakantie werd het probleem groter. Starten 's morgens zeker bij koud weer moest van erg ver komen. Daarnaast afslaan enz. En de bewuste hik. Het lijkt dat even alles uitvalt en daarna pakt de motor het weer op alsof hij nooit anders gedaan heeft. Meestal bij koude motor, maar ook bij warme motor komt het voor. Meestal onder de 2000 toeren maar soms ook erboven. Eigenlijk niet boven de 2500 toeren. Dus de snelweg is prima, geen problemen.
Uiteindelijk een nieuwe verdelerkap gemonteerd en de oude originele bobine (op zoek naar het probleem van de storing in juni, had ik een vervangend exemplaar van een sloopauto gemonteerd) zorgde ervoor dat hij startte als vanouds en weer als een zonnetje liep. De hik bleef.
Vervolgens de ontsteking nog eens goed op tijd gezet. Hier mankeerde wel wat aan. Daarna trok hij ook weer prima en was de hik een heel stuk minder. Eerst dacht ik dat het voorbij was, maar nee hij bleek er toch nog te zijn.
Dus een hik, even valt alles uit. En vervolgens draait de motor weer vrolijk verder. Wat mij betreft kan het niet de hall-gever zijn. Als de motor draait draait hij prima en hij slaat altijd aan en nooit af. Toen in juli de hall-gever het aan het opgeven was, viel ook de hele motor uit, dat duurde langer en had ook effect op de toerenteller. De naald viel dan terug op het stokje en pakte het vervolgens weer op. Nu valt de naald niet terug, hij blijft gewoon op hetzelfde niveau. Mijn conclusie is dat de hallgever dus niet stuk is.
In één van de draadjes wordt geschreven over een testprocedure voor hall-gever enz. De genoemde geel/oranje en roze kabels met stekker kan ik niet vinden bij de linker veerpoot. Iemand goede aanwijzingen.
Zie onderstaand.
Ik ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.
Vriendelijke groet,
Hank Houtman
“Bij onze B230K hadden we soortgelijke problemen. Omdat het rubber op de paravan onder de motorkap niet goed meer afsloot drupte er regenwater op de verdeelkap in onderste aansluiten naar de bobine. Je kunt overigens de EZ118K ontstekingsunit uitlezen door er een proefLEDje op aan te sluiten (de diagnosestekker hiervoor zit op dezelfde plaats op de linkerveerpoot als het knipperkastje waarover in sommige andere postings wordt gesproken). Om de stekker te vinden moet je zoeken naar een vrouwelijke stekker met twee aansluitingen (roze draad en een geel/rode draad) waarschijnlijk zit deze vlakbij de zespolige stekker. Prik vervolgens de proef LED (hoe te maken zie onder) in de geel/rode verbinding (de roze draad is bedoeld om met een spanningspuls de startmotor rond te tornen) en verbind de andere aansluiting met een willekeurige constante plus. Voor beoordelen van d LED zie onder. maken van proef LED (overgenomen van Brickboard): Necessary:
- 4 meter cable;
- one crocodile clip (for positive terminal);
- one male flat spade connector (for inserting into female connector located close to left hand front strut ;
- one .25w LED (light emitting diode)
- resistor 560 ohms +/- 5% (green, blue, brown, gold bands on a four-band resistor)
Assembly: 1. Cut 4 meter cable into 2 equal length pieces 2. Solder one length of cable to negative connector on LED 3. Attach spade connector to end of cable soldered to negative LED connector 4. Solder resistor to positive LED connector. 5. Solder remaining electrical cable to other resistor leg. 6. Attach crocodile clip to other end of cable connected to resister 7. Cover whole of LED, resistor etc. with insulating tape, leaving gap to see LED flash etc. To use (see the attached diagram): 1. attach crocodile clip to positive of battery terminal 2. attach spade connector 3. feed LED display through into passenger compartment so that can be observed whilst driving 4. close bonnet and start engine If there are any problems the LED will flash the following codes
- 1 flash - Engine knock has occurred, activating knock-controlled timing retardation. Can be due to inferior grade fuel, excessive engine temperature, faulty plug, intake system leakage or engine carbonization (due to frequent cold start and idling).
- 2 flashes - Faulty signal from temperature sensor
- 3 flashes - not used
- 4 flashes - Faulty signal from knock sensors or faulty knock detection circuit (internal to control unit).
- 5 flashes - Faulty load signal from fuel system control unit
- 6 flashes - Faulty signal from No 1 cylinder detector
Als de hall-sensor(bedrading) onder de verdeelkap storingen geeft, moet dat zichtbaar zijn als zes flitsjes van de LED. “