Ontstekings probleem 740 Estate 1987 BT-06-XR
Ontstekings probleem 740 Estate 1987 BT-06-XR
Al geruime tijde geleden stopte mijn 740 stationwagon zomaar voor onuidelijke reden. Na even wachten liep ie weer normaal. Af en toe haperde de motor en na een seconde of zo liep ie weer. . .met een knal via da uitlaat!!!
Het een en ander duidt op een ondebreking van de onsteking. Recentelijk is deze situatie onhoudbaar geworden en valt de motor frequent uit. . met als gevolg dat de Pech Service de auto naar huis moest slepen. . .waarna een uur of zo het rotding weer gewoon start.
De Volvo Garage Verkerk (regio Utrecht) weet de oplossig niet. . .kennelijk is de fout niet op te sporen als de motor niet loopt en dit weet je nooit van te voren! De eerste suggestie was om het brandstof relais te laten vervangen maar het is inmiddels duidelijk geworden dat de branstof toevoer naar de carburateur goed is (dat is als de motor niet wil starten). . .zit er misschien een elektrisce klep in de carburetor? Ik kan me dat niet voorstellen. Ik gok dus op een elektrisch probleem: af en toe geen vonk. De bobine is gecontroleerd en lijkt goed (geen breuk in de spoelen). Ik werd geadviseerd de Vonkverstreker te laten vervangen: het zou met BTW E 300 gaan kostten. . .de Vonkverstreker zou E 224 gaan kosten. Ik had geen idee hoe dat appraat er uit zou zien maar ik bedankte voor de eer en was van plan het euvel zelf te aan uitzoeken. . .E 300 om een zo'n appraatje te laten vervangen is te gek voor woorden en de garage zou niet kunnen bepalen of DAT het probleem op zou lossen. . .ik zou E 300 kwijt zijn en een auto hebben die niet functioneert. . . wat een idiote wereld! Een autosloperij vroeg E 100 voor dit appraat . . .afperserij al je het mij vraagt.
"Als het de Vonkversterker niet is dan zou het de Boardcomputer kunnen zijn." zegt Volvo Verkerk. . .kunnen ze kennelijk ook niet vooruit testen en het ding zou E ~800 gaan kosten zonder dat ze vooruit kunnen bepalen of dit het probleem zou oplossen. . . .kunnen jullie dit geloven? Om misselijk van te worden. Is dit tegenwoordig de norm voor garages?
Ik heb de vonkversterker gecontroleerd. . .een Bosch 0 227 100 124 blijkt het te zijn. Het flutdingetje zat los, dus dacht ik: "Het kan de warmte niet kwijt". Zo ik het contact oppervlak schoon gemaakt en heat sink pasta er op en weer geinstalleerd. Nadat de motor een paar km gereden had vertikte die het weer en na een half uur nog steeds niks. De auto staat nu in Bilthoven langs de weg te wachten op een oplossing en ik woon in Nieuwegein.
Wie weet er meer van dit soort problemen?
Het signaal van de boordcomputer:
1. Ik neem aandat dit een 1 of 2 volt square wave of een zaagtand wave aan/uit signaal is. Heeft iemand een idee wat de specificatie van dit signaal vanuit de boadcomuter is? Vanuit dit signaal wordt de vonk timing bepaald. Iemad moet dit toch weten. Volvo Verkerk zegt het niet te kunnen testen als de motor niet loopt (wat een ramp weet niemand iets meer van de inhoudelijke technologie?)
2. Als het signaal van 1 naar 0 gaat (de bias voor de transistor) dan wordt via de transistor de 12 Volt voeding naar de bobine onderbroken en daardoor onstaat de vonk.
Is het aannemelijk dat een dergelijke transistor ( Bosch 0 227 100 124 amplifier) soms wel en soms niet werkt?
Is het aannemelijk dat het boordcomputer signaal af en toe stopt terwijl alle andere signalen wel werken? Het lijkt er op da na enig rijden er iets te warm wordt waardoor of het bordcomputer signaal dan wel de output van de Vonkversterkee het laat afweten?
Zou het ook de input naar de bordcomputer kunnen zijn? Welke sensorenm zoude dit zijn en zijn die te testen op functionaliteit. . .misschien een sensor die warm word en dan ophoudt?
Hoe moet ik dit aapakken? Ik kan niet een garage er eindeloos aan laten reperaren totdat alles vervangen is. . .dat gaat misschien E 2000 of meer kosten en dat heb ik niet.
HELP.
Gaarne antwoord via deze weg of prive:
Conrad Winkelman (oom van R.Winkelman: Lid Volvo 700 Club)
Bij voorbaat dank.