[AANGEPAST 20-02-2008 09:36] Foutcodes 1-1-3 en 2-3-2: Valse lucht/injectoren... Voorlopig opgelost?
[AANGEPAST 20-02-2008 09:36] Foutcodes 1-1-3 en 2-3-2: Valse lucht/injectoren... Voorlopig opgelost?
Mijn 740 heeft vanaf dat ik hem van de autosloperij redde nooit kuren gehad. Nu, terwijl hij net/bijna verkocht is, is hij ineens enorm belabberd stationair gaan lopen. Bij hogere toeren heb ik geen enkel probleem en loopt hij als een trein.
- Ik heb niet het gevoel dat ik vermogen en/of koppel mis boven de 1000 rpm;
- Het verbruik is gestegen naar ongeveer 1:7. Dit was eerst makkelijk 1:10 - 1:11;
- Geen zwarte rook bij half en vol gas accelereren;
- Geen blauwe rook bij een koude start;
- De auto verbruikt amper olie;
- Het koelwater heb ik nog nooit bij hoeven vullen tussen de beurten door;
- Bij een warme motor lijkt het iets erger als bij een koude motor.
- Hij loopt wel "regelmatig" stationair, maar met te weinig toeren en hij lijkt maar op 2-3 cilinders te lopen.
- De motor schud en uitlaat "ploft" zacht maar gelijk aan de loop van de motor en de uitlaatgassen stinken naar benzine.
- Zodra ik gasgeef loopt hij weer prima en op alle cilinders en ruikt de uitlaat weer "gewoon vies".
- Koude start en warme start zijn geen probleem. Hij start vlot na 1-3 keer rondgaan.
Ik heb de foutcodes uitgelezen en hij geeft de volgende meldingen:
1-1-3: De computer probeert op basis van het Lambda signaal het mengsel correct te houden maar loopt tegen de grenzen van z'n regelbereik aan. Mogelijke oorzaken kun je zoeken in lekkende injectoren en valse lucht problemen.
2-3-2: Lambda regeling tijdens stationair draaien wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht.
Er brand geen Lambda lampje.
- Valse lucht heb ik met remmenreiniger gecontroleerd en daar was niks te vinden;
- CIS-klep, gasklephuis, en carterontluchting zijn schoongemaakt;
- De compressie is gemeten en in orde bevonden;
- De ontsteking is pasgeleden volledig vernieuwd. Daarna liep hij perfect, dus daar heb ik niks fout gedaan;
- De injectoren laat ik binnenkort reinigen.
Zijn er nog andere mogelijke oorzaken van dit symptoom zoals een defecte LMM of had de OBD dan een andere code gegeven?
Zijn er nog meer tests die ik kan uitvoeren om het probleem specifieker te lokaliseren?
Er is al een aanbetaling op de auto gedaan voordat hij deze symptomen vertoonde dus het is wel vervelend, maar ik ben blij dat ik er achter kom vóórdat hij echt verkocht is.
Ik wil het probleem daarom ook zo snel mogelijk oplossen zodat de auto volledig "overgedragen" kan worden.
-------------------------
[AANGEPAST 19-02-2008 18:34]
Als ik de 3e (geteld vanaf de voorkant van de auto) bougie of injector zonder stroom zet verandert er niks aan de loop van de motor. Daar zit het probleem dus...
Bougiekabels omwisselen is geen optie bij een B234F, ze passen maar op een manier vanwege de lengte... Kan ik de verdeler/kabel testen door een metalen voorwerp in de bougiekabel te steken en met lopende motor te kijken of ie vonkt als ik hem tegen het blok houd?
Hoe kom ik er achter of de injector wel of geen stroom of benzine krijgt?
-------------------------
[AANGEPAST 20-02-2008 09:36]
Waarschijnlijk een slechte verbinding...? Vandaag heb ik de auto opgehaald bij mijn garagist omdat hij na de stuurhuiswissel uitgelijnd moest worden.
Terwijl ik wegrijd denk ik: Hee... hij liep goed...? En inderdaad, geen centje pijn meer. Of het was een slechte verbinding, óf mijn garagehouder heeft het voor me opgelost zonder het te zeggen...
-------------------------
Groeten
Jeroen