Uitstoot Volvo 244 1983 veel te hoog!
Uitstoot Volvo 244 1983 veel te hoog!
Hallo beste Forumvrienden,
Tijdje terug heb ik naast mijn prachtige Volvo940 een Volvo 244 gekocht uit 1983. Het probleem was, de auto stond op gas. Nou heb ik deze installatie compleet verwijderd, en alles weer origineel gemaakt, zodat de auto in de oldtimer regeling kan. (Scheelt aanzienelijk ;).
Aangezien het onderhoud ook al een tijdje geleden was uitgevoerd, heb ik direct de complete ontsteking (Rotor, rotorkap, contactpuntjes, condensator, bougies, luchtfilter enz vervangen, en de kleppen gesteld) Daarna heb ik de motor netjes afgesteld met een stroboscoop. Starten en lopen! Rijdt perfect, veel kracht in de motor.
Nou was de auto klaar om hem aan te bieden bij de RDW. Daar aangekomen waren ze zeer onder de indruk van de staat van de auto en vooral de motorruimte. Alles perfect, totdat hij aan de slang moest. De uitstoot van een auto onder het bouwjaar 1986 mag max 4,5% zijn. Dacht dat komt wel goed, echter schoot de meter omhoog naar 10,7% dat is meer dan het dubbele. Na wat overleg met de keurmeester is hij wel goedgekeurd, dit omdat hij straks ook voor de APK moet en ik er dan weer tegenaan loop.
Mijn vraag nu dus, waar kan het aan liggen dat de uitstoot zo hoog is? Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Saab 99 gehad die was toen 6,5% en na het vervangen van de onsteking maar 0,6%. Maar hier is iets anders aan de hand.
Even het volgende op een rijtje om het probleem snel op te sporen.
- De motor loopt perfect, slaat zonder choke direct aan bij koude motor.
- Bij warme motor is het een stuk lastiger hem aan te krijgen, eenmaal lopend doet ie het goed.
- Er komen geen witte, blauwe of zwarte rookpluimen uit de uitlaat.
- Echter stinkt de uitlaatgassen wel enorm (Zeer penetrant)
- Heeft 6 jaar op LPG gelopen
- de auto is uitgevoerd met de B23A motor met een Stromberg 175CD Carb. In het spruitstuk zit een afstelschroef om het stationairtoerental af te stellen en een break Valve. De afstelschroef kan er niet in, want dan slaat de motor af. Zit nou een profisorisch pijpje op dat hij precies goed stationair loopt, maar hoort niet zo. De break valve heb ik getest en die gaat in en uit. Haal ik de stekker eraf tijdens het draaien slaat hij ook af.
Auto gegevens:
Volvo 244
bouwjaar: 1983
Motor: B23A
Carb: Stromberg 175CD
Versnelling 4-bak
Waar ik zelf aan zat te denken is dat miss de carb versleten is na 34 jaar en waarvan 6 jaar op lpg, of niet goed afgesteld. Miss dat de motor teveel brandstof krijgt, omdat hij zonder te choken direct start, met choken lukt het niet. Hebben jullie nog sugesties dan hoor ik ze heel graag!