Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Uitstoot Volvo 244 1983 veel te hoog!

Uitstoot Volvo 244 1983 veel te hoog!

Uitstoot Volvo 244 1983 veel te hoog!

- Ingediend door Ruben940FK , op 7 jun 2017 - 10 Reacties -

Hallo beste Forumvrienden,

Tijdje terug heb ik naast mijn prachtige Volvo940 een Volvo 244 gekocht uit 1983. Het probleem was, de auto stond op gas. Nou heb ik deze installatie compleet verwijderd, en alles weer origineel gemaakt, zodat de auto in de oldtimer regeling kan. (Scheelt aanzienelijk ;).

Aangezien het onderhoud ook al een tijdje geleden was uitgevoerd, heb ik direct de complete ontsteking (Rotor, rotorkap, contactpuntjes, condensator, bougies, luchtfilter enz vervangen, en de kleppen gesteld) Daarna heb ik de motor netjes afgesteld met een stroboscoop. Starten en lopen! Rijdt perfect, veel kracht in de motor.

Nou was de auto klaar om hem aan te bieden bij de RDW. Daar aangekomen waren ze zeer onder de indruk van de staat van de auto en vooral de motorruimte. Alles perfect, totdat hij aan de slang moest. De uitstoot van een auto onder het bouwjaar 1986 mag max 4,5% zijn. Dacht dat komt wel goed, echter schoot de meter omhoog naar 10,7% dat is meer dan het dubbele. Na wat overleg met de keurmeester is hij wel goedgekeurd, dit omdat hij straks ook voor de APK moet en ik er dan weer tegenaan loop.

Mijn vraag nu dus, waar kan het aan liggen dat de uitstoot zo hoog is? Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Saab 99 gehad die was toen 6,5% en na het vervangen van de onsteking maar 0,6%. Maar hier is iets anders aan de hand.

Even het volgende op een rijtje om het probleem snel op te sporen.
- De motor loopt perfect, slaat zonder choke direct aan bij koude motor.
- Bij warme motor is het een stuk lastiger hem aan te krijgen, eenmaal lopend doet ie het goed.
- Er komen geen witte, blauwe of zwarte rookpluimen uit de uitlaat.
- Echter stinkt de uitlaatgassen wel enorm (Zeer penetrant)
- Heeft 6 jaar op LPG gelopen
- de auto is uitgevoerd met de B23A motor met een Stromberg 175CD Carb. In het spruitstuk zit een afstelschroef om het stationairtoerental af te stellen en een break Valve. De afstelschroef kan er niet in, want dan slaat de motor af. Zit nou een profisorisch pijpje op dat hij precies goed stationair loopt, maar hoort niet zo. De break valve heb ik getest en die gaat in en uit. Haal ik de stekker eraf tijdens het draaien slaat hij ook af.

Auto gegevens:
Volvo 244
bouwjaar: 1983
Motor: B23A
Carb: Stromberg 175CD
Versnelling 4-bak

Waar ik zelf aan zat te denken is dat miss de carb versleten is na 34 jaar en waarvan 6 jaar op lpg, of niet goed afgesteld. Miss dat de motor teveel brandstof krijgt, omdat hij zonder te choken direct start, met choken lukt het niet. Hebben jullie nog sugesties dan hoor ik ze heel graag!

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.