Turbodruk vragen B230FK met M90 bak, 945 '98, 360.00km
Turbodruk vragen B230FK met M90 bak, 945 '98, 360.00km
Hallo,
Ik heb de 940 pas (31-12-20) en toen ik haar kocht vertelde de vorige eigenaar dat er een turbodrukregelaar was tussen gezet om flink wat vermogen erbij te krijgen binnen de veilige marches.
Tijdens het proef rijden werd ik ook aardig in mn stoel gedruktwat een fijne gewaarwording was...
Toen ik een aantal dagen later tijdens wat Touren het effect van de turbo aan mijn vrouw wilde laten voelen en ik van overschakelen van 2e naar de 3e versnelling het gaspedaal flink indrukte gebeurde er iets vervelends en ik schrok me rot.
De motor viel met een harde klap stil... Bamm!!
bij het pedaal los laten pakte de motor weer op en reed weer gewoon verder..
Later probeerde ik weer het zelfde en weer klapte de motor stil om vervolgens weer normaal op te pakken..
Ik schrok enorm en dacht werkelijk dat ik een behoorlijke miskoop had begaan...
Ik had toch al een afspraak met de garage om de auto helemaal na te kijken zodat ik op nul kon beginnen met al het onderhoud en eventueel onvoorziene reparaties naar voren zouden komen.
Dus dit punt van bovenstaande voorval er nog maar even bij geschreven.
De garagist kwam met het volgende:
Het lag aan de turbo drukverhoger die mag volgens hem maar maximaal op 0,7 staan en hij stond op 0,9..
Hierdoor zou de computer het allemaal niet meer aan kunnen en een soort blackout krijgen en de motor zou om die reden er mee ophouden.
Hij heeft de turbodruk nu ingeregeld naar 0,6 wat resulteert dat het klappen is verdwenen maar ook aardig wat vermogen en dat is jammer.
Maar als dit het behoud van de motor is, dan moet het zo zijn.
Maar is dat ook zo??
Ik had begrepen dat 0,9 prima te doen moet zijn voor deze motoren?
Als dat zo is, wat kan er dan aan de hand zijn?
ik heb namelijk begrepen dat een HPT en LPT feitelijk identiek aan elkaar zijn.
Groet,
Jacob.