Rare problemen volvo 940 B230FK
Rare problemen volvo 940 B230FK
Dag forumleden,
Ik kam al tijden met vage problemen bij mijn Volvo 940 met B230FK motor uit 1997 (Benzine & LPG). Ik heb het hele forum al doorgespit, maar ik kom er niet uit. Ik zal kort even omschrijven wat de problemen zijn, en wat ik al heb gedaan.
De Problemen:
De Volvo start normaal, en toerental is verder ook normaal. Tijdens de eerste 5 a 10 min rijden met koude motor dus, en ik ergens moet remmen, gaat het toerental ontzettend schommelen en valt de auto direct uit. Op laten komen in de versnelling pakt hij direct weer op. moet ik starten met de sleutel, dan duurt het een dikke 10 sec voor hij hem weer pakt.
Verder houd de auto ontzettend in tijdens deze 10 min. 120km/h halen duurt een dikke 2 min. Pas als de auto op temperatuur is, dan rijdt hij weer normaal, en heeft zijn kracht ook weer terug. En valt hij ook niet meer uit als ik ergens moet remmen.
Verder brand al een half jaar het lambdasone lampje. Als ik de ECU reset komt deze na een 100km weer terug.
En de kachelaanjager valt sinds een half jaar weg als ik gas geef. laat ik gas los, dan begint hij weer te blazen. maar denk dat dit een ander probleem is.
Wat heb ik al ondernomen.
- Zowel op benzine als LPG geeft hij dezelfde storingen.
- CIS klep/ stappenmotor gecontroleerd en schoon gemaakt
- LMM gecontroleerd op vuil, en als ik de stekker los haal gaat hij in de noodloop, lijkt mij te werken.
- Sinds een jaar zit er een nieuwe koppakking op, en de kop is gereviseerd en gevlakt. Dacht miss een lekke pakking omdat er koelvloeistof langzaam verdwijnt. Maar vloeistof is mooi schoon, en bubbelt niet met dop eraf. En de oliedop is ook mooi schoon. En de auto rookt ook niet.
- Tevens tijdens de nieuwe pakking, Bougies, kabels, verdelerkap enz vernieuwd.
- BDP sensor vervangen.
- Nieuwe Dynamo
- Nieuwe Accu.
- ECU gereset, maakt geen verschil in de storingen.
- ECU uitgelezen. Probleem is dat de codes overal weer anders zijn, en ik de juiste betekenis dus niet kan achterhalen. Ik heb hem 2 keer uitgelezen op diverse pinnen.
eerste keer:
pin 1 gaf hij code 1-2-2 aan
pin 3 gaf hij code 1-1-1 aan.
pin 12 gaf hij code 2-2-1 aan
pin 13 gaf hij code 1-1-1 aan.
De 2de meting (een week later) gaf hij het volgende aan
pin 1 gaf hij code 1-1-1 aan
pin 3 gaf hij code 1-1-1 aan.
pin 12 gaf hij code 2-3-1 aan
pin 13 gaf hij code 1-1-1 aan.
Wat ik nog moet doen:
- Temperatuur sensor controleren
- Massa controleren blok/chassis
- Lambda sensor controleren (nog even kijken hoe dit moet en of dat wel kan)
Verder wat ik wel opmerkelijk vindt, staat os van het probleem. Dat als de auto op gas loopt en ik de stekkers van de injectoren van de benzine los haal de motor afslaat.
Maargoed, Ik hoop dat jullie nog wat nuttige tips hebben. De winter komt eraan, en dan is een goedlopende volvo wel zijn fijn.
Met vriendelijke groet,
Ruben