probleem 960 3.0
probleem 960 3.0
Wie heeft de oplossing?
Een tijd geleden een fraaie 960 3.0 sedan gekocht uit 1996 (230.000 km NAP) zeer kort na aanschaf storingsmelding op automatische versnellingsbak.
namelijk lock-up functie werkt niet, de auto rijd dan verder nog ok.
Omdat de afspraak voor lpg inbouw al was gemaakt de auto daar eerst maar heen gebracht voor inbouw van een Vialle lpg7 (LPI) installatie met 100l tank. Dit duurde ipv 3 dagen 1,5 week en is pas gelukt door voorlaatste systeem lpg6 te plaatsen. Tijdens deze werkzaamheden, door erkent inbouwstation met 25 jaar ervaring, begonnen er zich meer storingen te manifesteren nl; geen/haperend signaal naar snelheidsmeter, ABS storing, automaat die niet goed weet wanneer te schakelen.
Auto naar garage gebracht voor reparatie, bij uitlezen storingscodes blijkt de toerensensor in de achteras het probleem.
Levertijd voor deze sensor bij Volvo 3 weken! prijs 135 euro. bij doormeten blijkt oude wel goede waarde te geven.
een gebruikte sensor gekocht van het juiste type zonder verbetering!
bekabeling getest, cockpit getest alles ok geen resultaat!
nieuwe sensor gekocht en geplaatst geen resultaat!
Het lijkt wel dat dat snelheidsmeter reageert op bochten, echter niet helemaal duidelijk.
Garage denkt dat er mogelijk een probleem in de achteras zit, het verwijderen van achteras en opsturen naar revisiebedrijf gaat veel tijd (= geld) kosten en bied absoluut geen garantie op succes
kan het probleem ook in de TCM (transmission control module) zitten? gaat het signaal van de toerensensor via de TCM naar snelheidsmeter en ABS computer?
Ik ben liefhebber en leek en weet niet meer wat ik moet doen, dit kost veel tijd (al maanden) en geld en oplossing nog niet duidelijk.
Wie o wie heeft een goede suggestie.
bij voorbaat dank!