Niveau garages en specialisten
Niveau garages en specialisten
Mijn S90 heb ik inmiddels een jaar of 9. In die tijd is er heel wat gebeurd bij vooral garages en specialisten.
Uitlaat:
Omdat mijn katalysator begon te rammelen heb ik deze laten vervangen bij een uitlaat specialist. Er kwam een 200 cellen katalysator in. Na 2,5 jaar kreeg ik een OBD foutmelding, P0422: "Main catalyst efficiency below threshold.". Dus de katalysator moest vervangen. Ik heb meteen een rvs uitlaat op maat laen maken, waarbij deze (bijna) net zo stil zou zijn als het origineel, zo werd me beloofd. Alleen de downpipe is niet vervangen.
Die nieuwe uitlaat maakte veel meer herrie dan de oude en er zat ook nog eens een resonantie (exhaust drone) in, die erg goed hoorbaar was bij 100km/h. De resonantie zat zo rond de 2200rpm. Er is naderhand nog kosteloos een nieuwe stillere demper gemonteerd, maar ook die was te luid en verhielp de resonantie helemaal niet.
Ik heb dus de twee dempers bij een ander bedrijf laten vervangen en een zogenaamde Helmholtz resonator laten plaatsen om van de resonantie af te komen. Dat laatste op mijn advies, geen uitlaat specialist die daar zelf mee kwam. Het geluid was nog niet helemaal naar mijn zin, maar aanvaardbaar.
De downpipe ging rammelen en is vervolgens vervangen door een enkelwandige dubbele pijp. Gevolg, weer die P0422 melding.
Om van het gezeur af te zijn en de uitlaat echt weer zo stil te krijgen als origineel is er een tweedehands katalysator (nieuw niet meer leverbaar) geplaatst bij een Volvo specialist en de uitlaat vervangen door een Walker. Ook die uitlaat is helemaal niet stil en bovendien is het gerammel uit de downpipe ook weer terug. Daar kan ik dus weer mee terug, zucht...
Cardanas:
Een Volvo dealer heeft het tussenlager en ophanging van dat lager bij mijn cardanas vervangen, omdat de cardanas klapperde bij het wegrijden. Na 17 jaar was het rubber wat slap en vergaan. Na het vervangen van het lager alleen maar trillen en brommen vanaf 25 km/u. Oude lager weer teruggezet en de situatie was weer zoals vanouds.
Vervolgens zijn de drie kruiskoppelingen vervangen, is de cardanas drie keer bij een cardanas specialist geweest voor balanceren e.d. Hielp niets, sterker, het ding dromde nu ook met het oude tussenlager. De auto is vervolgens twee maal bij een andere cardanas specialist geweest, maar ook niet met het gewenste resultaat. Uiteraard wel een dikke rekening, maar verder wilde men er niets meer aan doen.
Ik heb zelf nog een derde cardanas specialist ingeschakeld, maar ook die heeft het probleem niet verholpen. Uiteindelijk heb ik een tweedehands cardanas met tussenlager in Zweden gevonden. Die eronder en weg alle problemen. Wat kunnen cardanas specialisten dan? In ieder geval geen cardanassen repareren, of zelfs maar beoordelen of het ding nog te repareren is. Is een cardanas dan zo ingewikkeld? Nee, een tweetal buizen met een drietal kruiskoppelingen die weer bestaan uit 12 lagertjes. Ding moet recht zijn en gebalanceerd zijn en de lagertjes moeten soepel zonder speling lopen.
Maar na controle bleken twee van de drie kruiskoppelingen niet soepel te lopen, is er geslepen aan een van de oren, kan de cardanas niet meer zo in elkaar dat de kruiskoppelingen precies uitgelijnd zijn. Wat the fuck hebben ze allemaal uitgespookt?
En als klap op de vuurpijl zag ik gisteren ook nog dat de twee dorpels voor bij of de tweede cardanas specialist of de Volvo dealer beschadigd zijn door de auto niet op de krikpunten op de brug te zetten, maar onder de dorpels. Dus niet alleen de cardanas is gesloopt, maar ook de dorpels van mijn auto. Goed gedaan jongens!
En dit is lang nog niet het enige. Nog wat losse punten die me zo te binnen schieten:
- Accu vervangen en binnen een jaar stuk
- Stoelbekleding na het vervangen van het stoelkussen niet goed teruggezet. Bij herstel de middenconsole beschadigd.
- Nieuwe schokbrekers voor dempten slechter dan de oude die er onder vandaan kwamen.
- Vier nieuwe Michelin Primacy HP banden die zo onrond waren dat bij 80km/u de hele auto uit trilde.
- Kunststof kapje voor bij de radiator gebroken, na het vervangen van de radiator, zonder dat te melden uiteraard.
- Handremschoenen vervangen, twee weken later bleef de handremkabel iets hangen met als gevolg getril op de snelweg na een stuk rijden en verbrande handremschoenen, die dus weer vervangen konden worden.
- Winter velgen laten poedercoaten. Jaar later allemaal scheuren in de coating.
- Enz.
Ik ben het zo langzamerhand helemaal zat. Elke reparatie levert enkel gezeik op. Je mag blij zijn als het in twee of drie keer wordt opgelost zonder extra schade of dat je het alsnog zelf mag oplossen. Schade die wordt aangericht wordt niet gemeld en moet je zelf maar achter komen. En dan heb ik het hier over gerenommeerde bedrijven, geen B.Eunhaas.
En dan vind men het nog gek dat de gemiddelde consument geen vertrouwen heeft in garage bedrijven. Hoe zou dat nou toch komen?