Koppakking gaar bij 960 3.0 L ?
Koppakking gaar bij 960 3.0 L ?
Beste volvofanaten,
Graag wat aankoopadvies en raadgevingen over het volgende probleem :
Ik ben een 960 3.0 met 204 pk (B6304FS) op het spoor gekomen en AW30-42 automaat (modeljaar 91) en 200.000 km (123.000 miles) op de klok.
Nu ben ik gaan kijken en staat het oliepeilniveau onder het minimum (gekeken op peilstok) . Er hangt ook een soort mayonaise aan de peilstok onderaan ... en een beetje aan de olievuldop ook (peistok verschillende keren in- en uit het blok gehaald) . Of de mayonaise is van korte afstanden te doen ofwel van lang stil te staan en vocht in de olie. De wagen staat al geruime tijd stil, dat wel ... hoe lang weet ik wel niet.
KVL in het reservoir mooi op peil maar ik vermoed dat dit is bijgevuld. Radiator is ook lek onderaan (maar dat is te vervangen) .
Heb de motor laten draaien tot die warm is, bij gas geven zie ik soms (niet altijd) kleine belletjes van max 0.4cm in het KVL-reservoir ... mijn vraag : is de koppakking bijna gaar bij deze blok of niet ? Of zou er reeds motorschade aan de kop zijn ?
Natuurlijk vergeten voelen of de koelwaterslangen erg hard worden als de drukdop op het reservoir geplaatst is... ik zou morgen of zondag nog eens terug gaan kijken om dat te testen (of de slangen hard worden) .
- Ook pinken er allerhande lampjes W en E (op frequentie van de gordelverklikker bvb) naast de versnellingspook (bak is een AW30-42 als ik mij goed herinner)
- lampje Lambda brand in tellerbak
- lampje met "pijl omhoog" pinkt (op frequentie van de gordelverklikker bvb) in tellerbak (lockup dat vast zit ?)
- olieniveau van boite niet kunnen controleren (peilstok zit redelijk diep precies ?)
- Heb een klein stukje gereden met de auto en automaatbak lijkt niet op te schakelen. max 20-30 km/h heb ik gereden daarmee aangezien de remmen het niet goed doen en remafstand verdubbeld is tov normaal.
- Geen olie of smurrie in het KVL reservoir te bespeuren.
- remmen werken ook niet, er zit lucht op het circuit, vorige eigenaar heeft blijkbaar de remflexibels/remslangen vervangen en het systeem niet ontlucht (dat maakt men mij toch wijs)
- tankmeter staat op nul en rood lampje brand terwijl men zegt dat de tank vol benzine zit ... (geloof er niet vele van, ik denk dat de tank leeg is)
- tellerbak (in MILES !!) werkt niet / telt niet en de snelheidsmeter werkt ook niet (maar dit valt allemaal op te lossen)
- auto komt uit Frankrijk dus gebrekkig veel achterstallig onderhoud ........
Ik denk dat er gewoon wat zekeringen defect zijn of een elektronicaprobleem / relaisprobleem ergens.
Afgezien van de elektrische problemen en het remprobleem, zou ik willen weten of het de koppaking is dat gaar is.... Kan iemand helpen ? Van de 6-cyl in lijn ken ik niet zo superveel ... maar heb wel al gelezen hier op't forum dat ze daar gevoelig aan zijn. Uitlaat dampt wat maar is 1°C buiten dus dat kan wel zeker ;-) Geen idee of het KVL was , kan je dat ruiken ? Motor start ook niet supergoed indien warm, duurt zo een 3-4 sec, is dat normaal bij deze ?? koudstart heb ik niet op gelet.
Kijken met endoscoop brengt soelaas allicht, of compressietest doen ook, maarja dat is wat moeilijk terplekke ...
Als ik deze niet koop, wordt die zonder pardon geslacht en in onderdelen verkocht.... ! Als de koppakking gaar is zal ik die laten staan denk ik ... ik kan het wel zelf maar heb nog 10 andere projecten ... + weet nog een 740 16V staan welke ook te koop wordt aangeboden :-) maar die 6 cyl is zoo leuk ........ of toch maar laten staan ........... ?
Ik hoor het graag,
Groeten,
Karinsky