Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Koppakking gaar bij 960 3.0 L ?

Koppakking gaar bij 960 3.0 L ?

Koppakking gaar bij 960 3.0 L ?

- Ingediend door Karinsky
Lid
, op 27 jan 2017
- 16 Reacties -

Beste volvofanaten,
Graag wat aankoopadvies en raadgevingen over het volgende probleem :
Ik ben een 960 3.0 met 204 pk (B6304FS) op het spoor gekomen en AW30-42 automaat (modeljaar 91) en 200.000 km (123.000 miles) op de klok.

Nu ben ik gaan kijken en staat het oliepeilniveau onder het minimum (gekeken op peilstok) . Er hangt ook een soort mayonaise aan de peilstok onderaan ... en een beetje aan de olievuldop ook (peistok verschillende keren in- en uit het blok gehaald) . Of de mayonaise is van korte afstanden te doen ofwel van lang stil te staan en vocht in de olie. De wagen staat al geruime tijd stil, dat wel ... hoe lang weet ik wel niet.
KVL in het reservoir mooi op peil maar ik vermoed dat dit is bijgevuld. Radiator is ook lek onderaan (maar dat is te vervangen) .
Heb de motor laten draaien tot die warm is, bij gas geven zie ik soms (niet altijd) kleine belletjes van max 0.4cm in het KVL-reservoir ... mijn vraag : is de koppakking bijna gaar bij deze blok of niet ? Of zou er reeds motorschade aan de kop zijn ?
Natuurlijk vergeten voelen of de koelwaterslangen erg hard worden als de drukdop op het reservoir geplaatst is... ik zou morgen of zondag nog eens terug gaan kijken om dat te testen (of de slangen hard worden) .

- Ook pinken er allerhande lampjes W en E (op frequentie van de gordelverklikker bvb) naast de versnellingspook (bak is een AW30-42 als ik mij goed herinner)
- lampje Lambda brand in tellerbak
- lampje met "pijl omhoog" pinkt (op frequentie van de gordelverklikker bvb) in tellerbak (lockup dat vast zit ?)
- olieniveau van boite niet kunnen controleren (peilstok zit redelijk diep precies ?)
- Heb een klein stukje gereden met de auto en automaatbak lijkt niet op te schakelen. max 20-30 km/h heb ik gereden daarmee aangezien de remmen het niet goed doen en remafstand verdubbeld is tov normaal.
- Geen olie of smurrie in het KVL reservoir te bespeuren.
- remmen werken ook niet, er zit lucht op het circuit, vorige eigenaar heeft blijkbaar de remflexibels/remslangen vervangen en het systeem niet ontlucht (dat maakt men mij toch wijs)
- tankmeter staat op nul en rood lampje brand terwijl men zegt dat de tank vol benzine zit ... (geloof er niet vele van, ik denk dat de tank leeg is)
- tellerbak (in MILES !!) werkt niet / telt niet en de snelheidsmeter werkt ook niet (maar dit valt allemaal op te lossen)
- auto komt uit Frankrijk dus gebrekkig veel achterstallig onderhoud ........
Ik denk dat er gewoon wat zekeringen defect zijn of een elektronicaprobleem / relaisprobleem ergens.

Afgezien van de elektrische problemen en het remprobleem, zou ik willen weten of het de koppaking is dat gaar is.... Kan iemand helpen ? Van de 6-cyl in lijn ken ik niet zo superveel ... maar heb wel al gelezen hier op't forum dat ze daar gevoelig aan zijn. Uitlaat dampt wat maar is 1°C buiten dus dat kan wel zeker ;-) Geen idee of het KVL was , kan je dat ruiken ? Motor start ook niet supergoed indien warm, duurt zo een 3-4 sec, is dat normaal bij deze ?? koudstart heb ik niet op gelet.
Kijken met endoscoop brengt soelaas allicht, of compressietest doen ook, maarja dat is wat moeilijk terplekke ...

Als ik deze niet koop, wordt die zonder pardon geslacht en in onderdelen verkocht.... ! Als de koppakking gaar is zal ik die laten staan denk ik ... ik kan het wel zelf maar heb nog 10 andere projecten ... + weet nog een 740 16V staan welke ook te koop wordt aangeboden :-) maar die 6 cyl is zoo leuk ........ of toch maar laten staan ........... ?

Ik hoor het graag,
Groeten,
Karinsky

Illustraties: 
  • Volledige afbeelding bekijken
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.