Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/Wie heeft er interesse in een Wasted Spark set voor de 16 kleppers?

Wie heeft er interesse in een Wasted Spark set voor de 16 kleppers?

Wie heeft er interesse in een Wasted Spark set voor de 16 kleppers?

- Ingediend door Mathy
LidModerator
, op 24 jan 2016
- 14 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Hallo Volvisti

Fabian Bijlsma (de broer van Martijn/Blabla) ontwikkelt op dit moment, mede op mijn aandringen, een Wasted Spark set voor de 16 kleppers. Onderstaande tekst komt oorspronkelijk uit een paar mails van Fabian aan mij. Vandaar dat ik de tekst lichtjes aangepast heb.

 

Algemeen:

BTI Wasted Spark KIT:

Wat is Wasted Spark:

Het Wasted Spark ontstekingsprincipe word veel gebruikt in automotive toepassingen. Bij een Wasted Spark ontstekingssysteem worden de bougie's in paren gevuurd, waarbij de ene cilinder in compressieslag zit en de ander in uitlaatslag. De vonk in de cilinder met uitlaatslag heeft geen effect en daarom verspilt, vandaar de naam Wasted-Spark. Het ontwerp van een Wasted Spark systeem neemt mechanische componenten als een verdeler weg. De slijtage door een dubbele ontstekingswerking is verwaarloosbaar en is niets vergeleken met de terugkomende kosten van een verdelerkap + rotor en de afnemende prestatie/soepelheid van de motor hierdoor! Het verlies van ontstekingsenergie door de verspilde vonk in de niet functioneerde cilinder is gering. Denk hierbij aan een 2.5-3.0KV verlies tegenover de benodigde 10KV+ voor de cilinder in compressie slag voor de daadwerkelijke arbeid.

Voordelen van Wasted Spark:

-Sterkere vonk, door het wegnemen van de verdeler. Gezien deze vonk overslag niet meer gemaakt hoeft te worden. De geleverde bobine is krachtiger qua output dan origineel.
-Meer ontstekingsbereik, door de wegnemen van de hoekbegrenzende verdeler. Denk hierbij in voordelen bij verstelbare nokkenastandwielen.
-Vermindering van onderhoud, door het wegnemen van de verdelerkap en rotor.
-Meer tijd om te herladen na een ontstekingsmoment (Dwell), omdat nu de 4 ontstekingsmomenten verdeelt worden over 2 kernen. Dit maakt het mogelijk om stabiele ontsteking te houden op hoge(re) toeren.
-Beter verbruik. Beste resultaten zijn met LPG. Enkele klanten met een motor op LPG melden een verbetering van maximaal 10%
-Rustiger lopen van de motor. Zeker op lagere toerentallen is dit merkbaar.
-Beter starten.

--------------------------

Specifiek 16V kits:

-Verbeterde software voor beide computers, voor de mensen met atmosferische set-ups, denk hierbij aan een vermogenswinst van minstens 7-10 pk / soortgelijk koppel met originele delen. Eventueel meer in combinatie met een aftermarket uitlaatspruitstuk / grotere gasklep.

Voor de turboset-ups, naast de aangepaste ontstekingssoftware, verwijderde fuelcut mogelijk om de turbodruk redelijk te verhogen! (Dit word normaal elektronisch geregeld met een losse controller, dus enkel alleen de mogelijk tot het verhogen van de turbodruk brandstof/ontstekingsgerelateerd). Op de originele turbodruk kan men een kleine winst verwachten gelijk aan de atmosferische variant.

Voor beide modellen: Indien gewenst, verhoogde toerenbegrenzer mogelijk!

-Geen bougiekabels, 4 direct gestuurde bobines (COPs), welke verminderend presterende factoren hiermee uit de weg gaan.

Bij de prijs van de 16V kits inbegrepen:

-Plug en play bekabeling
-Bevestigingsplaat voor de COPs (Fabian gaat in eerste instantie testen met Toyota-COPs)
-Modificatie ECU, plaatsing Wasted Spark board
-Tuningchips op maat (afhankelijk van het type 16 klepper)
*Plaatsing EZ116K daughterboardkit

*Deze zit in de prijs al inbegrepen, indien je een goldbox hebt kan Fabian je hiervoor €50,00 korting geven op de totaalprijs.

Mensen die zoeken naar eigen bobines, kunnen €150,00 verminderen verwachten voor de kitprijs.

Wat betreft de EZ116K, maakt niet uit welke variant je hiervan hebt. Alle software draait op elk exemplaar (met het daughterboard, indien geen goldbox beschikbaar is) , ongeacht de uitvoering. Qua LH 2.4 ECU raad ik sowieso de 9** reeks aan, de oudere 5** kan ik wel aanpassen, maar voor de 9** reeks ECU's is er beter ge-update software beschikbaar om de mapping aan te passen.

Kosten op een rijtje:

Basis kit-prijs: €700,00
Vanaf 3 afnemers: €600,00

Eigen bobines gebruiken (De tubes (verbinding coilpack - bougie) dienen wel aangepast te worden in lengte!), - €150,00
Heb je al een Goldbox EZ116K beschikbaar: - €50,00

Ik zoek dus nog minimaal twee afnemers.

groetjes

Mathy

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Godspeed
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2891 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.