Turbodruk aanpassen
Turbodruk aanpassen
Hoi,
Even een vraagje waar ik mee zit en waarmee ik beroep wil doen op jullie kennis en ervaring.
Ik heb een 760 van 1990, B230FT met een turbo+ module geleverd, dus officieel 190 pk. Zoals ik ook al eerder had beschreven in mijn ‘welkomstopic’ bleek ik een vacuumlek te hebben in de turbo+ module, waardoor ik veel meer boost had dan goed was. Ik kon blijven optrekken tot de fuel cut van de Ecu.
Na de herstelling was ik toch wat teleurgesteld omdat ik geproefd had van een veel hogere turbodruk. Daarom beslist om de turbodruk iets op te vijzen.
Ik heb een chip vervangen in de ECU een klep geplaatst tussen turbo en actuator om de turbodruk wat te kunnen verhogen. Om de motor en versnellingsbak zeker niet teveel te belasten, wil ik niet overdrijven met de boost. Onder de noemer “meten is weten”, heb ik dan ook een drukmeter gekocht om de turbodruk tot een aanvaardbaar niveau te brengen. In de vacuumleiding die naar de originele meter gaat, heb ik een Y-stuk geplaatst om de bijkomende meter te kunnen voeden. Het is niet de bedoeling om deze meter in het zicht te installeren, ik wil die enkel gebruiken om de turbodruk tot een correct niveau te brengen.
En vanaf nu begint mijn probleem :)
Als de motor niet draait, dan wijst de originele meter het midden aan (tussen zwarte en witte zone). Mijn nieuwe meter geeft op dat punt -0.5 bar weer.
Bij stationair toerental staat de wijzer op de originele meter helemaal links, op mijn bijgeplaatste meter staat de druk dan onder de -1 bar.
Bij volgas (geen foto van) gaat de wijzer van de originele meter verder naar rechts dan de schaal. Op mijn meter stijgt de druk dan naar 0.65 bar.
Volgens mij klopt er iets niet en zou de druk bij motor af 0 bar moeten zijn en geen -0.5 bar. Dat de meter stationair onder 0 gaat, zou het vacuüm kunnen zijn.
Hierdoor heb ik dus twijfels dat de 0.65 bar bij volgas, geen 0.65 bar is, maar 1.15 (omdat de meter niet bij 0 begint maar wel bij -0.5).
Het is niet dat ik elke dag plankgas zal geven, maar ik vind dat teveel druk, ik wilde zelf tussen de 0.9 en 1 bar blijven.
iemand die meer kan vertellen? misschien zie ik het helemaal verkeerd!
Bedankt alweer!