Short shifter gemonteerd
Short shifter gemonteerd
Gisteren met Timen samen de Zweedse short shifter voor mijn M90 handbak gemonteerd. Was inderdaad een klus van een half uurtje, maar goed om even samen met Timen te doen.
Voor degenen die niet weten wat een short shifter is, zie bijvoorbeeld: http://volvo700vereniging.nl/node/35233
Het gaat er dus om (bij de versie die ik heb gebruikt) om de stang nummer 1 iets "dieper" ten opzichte van het draaipunt te zetten.
Hierdoor wordt de benodigde schakelbeweging boven het draaipunt korter / directer.
Wat ik nog miste in eerdere discussies zijn de inbouwinstructies: Dit is wat wij gedaan hebben:
- Losmaken middenconsole (deel met de stoelverwarmingsschakelaars)
- 4 schroeven die het rubber van de pook vasthouden losmaken
- Veerring die de pook in de "houder" vasthoudt losmaken met "veertang"
Onder de auto met inbussleutel "schroef" die pen van Arm1 klemt losmaken en pen eruit halen.
Dan weer in de auto:
- Pook kan er nu uit
- Het bovenste deel van de M90 pook zit met een pennetje aan het "onderste" deel met het draaipunt vast. Deze eruit drukken.
- Dan het "bovenste" deel van de pook op de short shifter monteren
Dan zoals Haynes steeds zegt, alles weer in de omgekeerde volgorde terugbouwen.
In mijn geval was het gat voor het pennetje verkeerd in de short shifter geboord door de makers. Met het uitgebreide apparatenpark van Timen was dat uiteraard geen probleem.
Timen dank! En ook voor de ophoogblokken en de overige onderdelen van de prive-sleuteldag
p.s.: Het schakelen voelt nu "moderner" en prettiger en minder als roeren in een pan erwtensoep