Ervaringen met Lesjöfors veren
Ervaringen met Lesjöfors veren
Hoe luxe is het wanneer je een relatief verse en maagdelijke 940 hebt waarvan het rijdend houden niet je grootste zorg is....
Dan kan je je, zoals ik heb gedaan, druk gaan maken over onbelangrijke zaken zoals de 'stance' van de auto. Ik had graag een passend nederlands woord gebruikt, echter de letterlijke vertaling ('houding') dekt wat mij betreft de lading onvoldoende. Daarom blijf ik het engelse woord gebruiken.
Ik was dus niet helemaal content met de 'stance' van onze 940. Na wat ge-experimenteer en het zoeken naar inspiratie heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een set Lesjöfors verlagingsveren aangeschaft. Wat mij hielp bij het nemen van die beslissing was dat deze set op dat moment via Autodoc voor een zeer aantrekkelijke prijs te koop was. Met 36% korting kostte deze set mij € 116,- inclusief verzendkosten. De hoogte van de korting varieert per dag en nog steeds kom ik de set voor relatief weinig geld tegen. Soms zelfs voor € 113,-.
Anyway, de veren aangeschaft en toen bij de voordeur zitten wachten op de pakketbezorger. Na een week kwam deze ein-de-lijk opdagen. Helaas had ik niet direct tijd om de veren te monteren zodat deze ook nog een paar dagen in de schuur hebben liggen branden.
En toen was het zondagochtend... het was droog en de familie was nog in ruste. Dus met alle onrust in mijn lichaam vroeg uit bed, de auto opgesteld en begonnen met monteren. Inmiddels heb ik al een aantal keer de voorwielophanging van een 740/940 los gehad, waardoor ik dat klusje inmiddels kan dromen.
Na een paar uur noeste arbeid stond de auto weer op zijn wielen en was het moment van de waarheid daar. Beantwoordde het resultaat aan mijn verwachtingen of had ik € 116,- plus een paar uur werk in het putje gegooid?
Gelukkig kan ik zeggen dat het optische resultaat volledig aan mijn verwachtingen voldoet. Standaard staat de auto naar mijn mening veel te hoog op zijn wielen, zeker wanneer er nog redelijk maagdelijke veren onder zitten. Ik heb weinig verstand van esthetiek en toch vind ik een auto met een gestrekt profiel zoals een 940 mooier wanneer deze lager op zijn poten staat. Daarbij lijken de wielen ook tenminste één maat groter wanneer ze de wielkasten beter opvullen.
Estethiek is één ding, dagelijkse bruikbaarheid en comfort is een ander ding. Ook dat valt me gelukkig reuze mee. De auto voelt niet oncomfortabeler aan. Sterker nog, ik vind dat de Lesjöfors een beter veercomfort bieden dan de standaard veren. Op de een of andere manier spreken ze soepeler aan. Wel is het uitkijken bij hoge en steile drempels. Als je auto je lief is dan doet je dat sowieso, verlaagd of niet. In tegenstelling tot de standaard achterveren zijn de Lesjöfors progressief gewikkeld.
De auto voelt veel strakker aan in bochten. Niet alleen doordat de auto minder helt, hij/zij lijkt ook directer te reageren op stuurbewegingen.
Onder aan de streep zijn de bekende clichés waar: ik ben helemaal tevreden, ik kan het iedereen aanraden (nou ja, dat weet ik eigenlijk niet) en had ik het veel eerder moeten doen.
Voor de liefhebbers heb ik een vergelijk gemaakt tussen de specs van de standaard veren en die van de Lesjöfors. Op verzoek wil ik dat overzicht wel delen.
De intentie van dit topic is het delen van mijn ervaring om anderen te inspireren om hetzelfde te doen of juist te laten. Mocht dit topic onverhoopt leiden tot een principiele discussie over de zin en onzin van het verlagen van auto's dan pak ik alvast het bier en de chips...
Op naar het volgende luxe-probleem!