Beurtje en wat extra pk's, toppie!!!
Beurtje en wat extra pk's, toppie!!!
Na de eerste weken als eigenaar van een 940 in een verbouwing te zijn beland, heeft de rwdlpt al heel wat vrachtjes weggebracht, kilo's verstouwt, en de bekende Ikea glimlach veroorzaakt. Heerlijk rijden die 940! Iedere keer als ik instap en plaatsneem op de lederen zetels die beter zitten dan elke stoel in m'n huiskamer, het schudden van de auto om de lengte as door de combinatie van slaapje vering icm krukas in lengterichting van de auto, als ik hem rustig op cruisecontrol tik en de climatecontrol op de achtergrond z'n werk hoor doen omdat het nog een graadje te fris is in het interieur, dan komt het Volvo gevoel in me boven en geniet ik van elke kilometer:-).
Na hem van 340.000 naar 343.000 te hebben gereden een avondje op de brug gezet.
- Oliewissel
- oliefilter
- brandstoffilter
- bougies
Verder inspectie gedaan van rubbers/ slangen en algehele technische staat van de auto. Twee vacuüm slangetjes vervangen en opgemerkt dat de remblokken voor dun zijn en de het achterdempertje als enige deel van de uitlaat een aandachtspuntje heeft. Helamm wat ik had gehoopt na 19 jaar door 1e eigenaar te zijn gereden met ALTIJD Volvo dealer onderhoud tot op 6 maanden terug. Heerlijk om ieder onderdeel dat je vervangt VOLVO op te zien staan bij een auto met deze leeftijd en km's!
Nu hij helemaal vers was en alles voor elkaar, durfde ik het wel aan om de inmiddels aangeschafte mbc te installeren. Bij het lestrekken van de (gewapende) slang vanaf de wga brak het nippel af... oeps... twee dagen rondgereden zonder turbo begrenzer. Heel voorzichtig gedaan, en gelijk het boostmetertje even geïnstalleerd met een t stukje vlak op het inlaat spruitstuk. Heel voorzichtig 5 runs gedaan, 0.6 bar, 0.7 bar, 0.8 bar, 0,9 bar, puur door voorzichtig met het gas te zijn, om je helemaal wezenloos schrikken van de versnelling en uiteindelijk 1x door de breedband sensor op m'n plaats gezet en een fuelcut , manman, wat een beest is het dan. Ik geloof echt dat de aandrijving in verhouding onevenredig veel belast wordt in dergelijke situaties, maar wel ontzettend verslavend. Heel rustig naar huis gereden en braaf een 0.6 actuator besteld (de 0.8 was niet op voorraad). Achteraf ben ik blij met de 0.6. Deze zit er nu in en dat is lekker veilig. De mbc zit er nog in, dus vanuit de veilige 0.6 kan ik met de mbc nog een beetje spelen. Met de 0.8 zou ik niet lager kunnen, en als ik nu van de zomer met de auto vol, dakkoffer en zware kar naar het zuiden ga, dan draai ik de mbc dicht en kan ik lekker vol gas de heuvels over. Met de 0.8 had ik nooit meer lager gekund en misschien een niet helemaal lekker gevoel gehad bij langdurig zwaar belasten tijdens zo'n rit.
Oja ook nog een trekhaak (50 euro marktplaats) gemonteerd, kind kan de was doen: 8 bouten M12x40 indraaien en de stekker die al gereed ligt in kofferbak aansluiten!
Nu een vraag: Mocht ik in de toekomst met de mbc gaan spelen, kan het dan zijn dat ik veel te arm rijd zonder dat de motor dit corrigeerd met fuelcut? Er zit al een breedband sensor in met drie draden. En klopt het dat er een chip op het forum is te krijgen die je er zo indrukt waardoor je 'altijd goed zit' met je brandstof toevoer? En hoe kom ik er achter of het kastje voor de ontsteking bij mij 'de juiste versie is'?
Ik hoop dat er iemand me meer hierover kan vertellen. Oja, op m'n werk liggen ze allemaal dubbel dat ik zo'n oude bak heb gekocht, maar ik vraag me steeds lachend af; wat wil een mens nou nog meer dan een 940:-)