Barnfind
Barnfind
Ik heb onlangs een schuurvondst aangeschaft , wederom als (corona) projectje ,net als vorig jaar met de 740 "Joe". Het betreft een handgeschakelde 940 sedan uit 1997 met origineel 280.000 km gelopen afkomstig vd eerste eigenaar. Gekocht van een kleindochter wiens opa op 90 jarige leeftijd overleden is, de auto was toen opa nog leefde overdekt gestald maar had een tijdje ongebruikt buiten gestaan en zag er niet uit. Er zat mos aan de raamrubbers, de lakkleur was bijna niet meer te herkennen zo vies. Het interieur was ook smerig en onder de motorkap zat alles onder een laagje aangekoekte viezigheid. De onderhoudshistorie konden ze er niet meer bij vinden, ze zou het haar oma nog navragen. Volgens kleindochter kreeg de auto regelmatig een beurt. Alleen van de laatste onderhoudsbeurt + APK van afgelopen januari was een nota. De distributieriem was in 2019 nog vervangen evenals de remolie zo vertelde de stickers onder de kap mij, dus dat zat wel goed. Een proefrit gemaakt, rustig de vloeistoffen op temperatuur laten komen. Het reed niet verkeerd, alleen de snelheidsmeter deed het niet en de schakelaar vd verlichting werkt niet zoals het hoort. Verder klinkt er een zoemgeluid van achteren (wiellager?), doet de handrem weinig meer (afstellen) en vertonen de achterbanden droogtescheurtjes.
Opa was niet op zijn hoofd gevallen: hij had destijds een 940 HTP gekocht met zwart leer in de kleur Black Berry Metallic en een 1041 as met Eaton ALD sperdifferentieel (dat wist ik niet, daar kwam ik achter toen ik vanuit de berm optrok met). De meest vlotte variant uit zijn tijd.
Lang verhaal kort: ik heb de gok gewaagd en heb de auto gekocht en ben er 1,5 uur lang mee naar huis gereden, zonder radio want de code vd CR-802 hadden ze niet meer. Deze heb ik inmiddels via hulp vh forum weten te achterhalen, dus we hebben weer muziek in de tent.
Het reed vorstelijk en onderweg kwam ik erachter dat de cruise control niet meer functioneerde, dat was ik vergeten te testen tijdens de proefrit. De rest doet het wel: 4 elektrische ramen, elektrische antenne. Wel zit er een alarm op en moet telkens de startblokkering eraf gehaald worden dmv het rode staafje in een gleufje in het dashboardkastje te stoppen, voordat je kunt starten. Maar dit is wel te verwijderen/overbruggen voor wie daar waarde aan hecht. De rit naar huis was geen straf, de auto reed als een trein. De turbo komt er goed in en met name de stilte in het interieur vier mij op: geen rammeltjes of kraakjes. Mijn 945 (1998) rijdt lang niet zo stil.
Ik heb ondertussen de airco laten vullen (is weer ijskoud) en 2 nette Dunlop all season banden erop laten zetten, daarna werd het tijd om te zien of er onder dit lelijke eendje misschien wel een mooie zwaan zit ...
Hier wat plaatjes van VOOR de poetsbeurt.
groet,
Pascal