Motorwissel: hoe zit dit wettelijk?
Motorwissel: hoe zit dit wettelijk?
Of het helemaal in dit forum thuishoort, betwijfel ik eigenlijk, maar waar anders/
Ik heb het volgende plan:
momenteel heb ik een 940 van 1993, met B230FB motor en LPG G2-installatie.
In de schuur staat een B280E-motor, de V6 dus, die ik in de 940 zou willen leggen. Technisch is dat geen probleem, al heb ik nog wat uitzoekwerk. Wat ik eerst wil weten, is hoe dit wettelijk zit.
De B280E is een "vuile" motor, de 940 heeft een emissiecode U9 en een katalysator. Die katalysator is overigens leeg: dat kan omdat ik vanwege de G2 installatie niet aan een viergastest hoef te voldoen. Vraag is natuiurlijk, of je de motorwissel op deze manier zonder problemen goedgekeurd krijgt.
Tweede punt is de gasinstallatie: die is al heel wat jaartjes oud, en heeft dus niet de juiste keurmerken van tegenwoordig. Maar is dat nodig? Auto staat al op LPG, of wordt bij een keuring voor motor-wissel de eis gesteld dat de LPG-installatie aan de huidige eisen voldoet?
Laat ik hierbij even duidelijk stellen dat er maar een manier is waarop ik dit wil doen, en dat is legaal, met een omkeuring bij de RDW vanwege het gewijzigde technisch gedeelte (en aantal cilinders). Ik zal deze vragen ook eerst bij de RDW stellen, voordat ik ergens aan begin.