Eerste kleine onderhoud volledig zelfstandig uitgevoerd (28.12.2006 / 196d km)
09/01
2007
Eerste kleine onderhoud volledig zelfstandig uitgevoerd (28.12.2006 / 196d km)
Het is sinds de kilometerteller op 182d km stond dat ik de olie en de oliefilter vervangen heb, dus ik zit al een tijdje op hete kolen om de kleine onderhoud te doen. Ik streef er nl. naar om de olie om de 10d km te vervangen, ondanks dat het officiële onderhoudsboekje van Volvo voor de B280F om de 15d km aangeeft. Tijdens de kerstvakantie wou ik die kleine onderhoud dan ook zelf doen, mede omdat ik nu die verhogingen heb, wat het toch wat makkelijker maakt om onder de auto te liggen. Echter, zowel voor mijn vader als voor mij is het de eerste keer dat we zoiets zonder begeleiding zullen uitvoeren. Er is dus wel enige zenuwachtigheid te bespeuren wanneer we de auto op de verhogingen rijden. Na het verwijderen van de beschermkap, zie ik dat er aan een kant van de carter wat olie te bespeuren is. Ook in de beschermkap ligt er een laagje zwart aankoeksel van zand en olie. Niet heel dik, maar toch merkbaar. Mijn vader spant de vijzen van de carter aan die licht lekkende zijde wat harder aan in de hoop dat dat het probleem oplost of minstens verkleint. Vervolgens hebben we behoorlijk wat moeite om die centrale vijs los te maken, maar na enig gevloek lukt het ons toch. De olie stroomt vlotjes uit de carterpan. Al snel merk ik dat de aangeschafte koperen ring, voor tussen die centrale vijs en de carterpan, te groot is. Dus, ik rij (met de 460 van mijn oudjes, he!) snel terug naar de winkel om die ring te vervangen door een kleinere, wat geen probleem is. Ondertussen had mijn vader de oliefilter vervangen, wat ook enige moeite kostte, aangezien de zelfgemaakte sleutel van Kristof Boone (yep, hij weer ;)) toch niet zo handig is voor het aanspannen van oliefilters. Achteraf krijgen we van Kristof te horen dat die sleutel eigenlijk gemaakt is om de bollen van een Citroen-vering los te maken!! Nadat ik mijn vader wat gekalmeerd heb van het aanspannen van de oliefilter, vul ik de auto met olie: opnieuw 5.5l, zoals bij de vorige beurt, dus ik ben vol vertrouwen. De luchtfilter ziet er nog heel netjes uit, maar toch stofzuig ik hem even. De dag erna rij ik van Lochristi naar Hasselt (ca. 150 km), wat wel spannend is, want ik hoop dat alles goed dicht is. Onderweg hou ik nauwlettend het olielampje in de gaten, maar nooit heeft het gebrand (nu ook niet, 1000 km later J.
Echter, ik was behoorlijk benieuwd naar het effect van de olievervanging op de motorprestatie. Tijdens de eerste beurt, die ik onder begeleiding van Ton gedaan heb tijdens de PKKKK-dag van 2006 (zie eerdere entry), gebruikte ik dure Shell-olie van het type 5W40, zoals aangeraden door de Volvodealer van Groningen, en stak ik een nieuwe Volvo-luchtfilter. Na die beurt merkte ik op de snelweg dat de auto bij kickdown in derde tot 135 km/u doortrok, terwijl hij voor die beurt max. tot 128 km/u bij kickdown in derde trok! Eerst viel mij het verschil in snelheid niet op, maar wel hoorde ik na die beurt snel dat de motor hogere toeren maakte bij kickdown in derde en dan merkte ik de hogere snelheid op. Dit heb ik in de loop van 7 maanden meermaals getest in droog en nat, en koud en warm weer en telkens als de motor op temperatuur was. Na die beurt trok de auto bij kickdown steeds in derde door tot 135 km/u. Men vertelde mij dat dit waarschijnlijk samen hing met de vervanging van de luchtfilter, omdat die toch behoorlijk vuil was. Ik twijfelde. Bijgevolg, wou ik na deze tweede beurt met dezelfde olie en zonder vervanging van de luchtfilter die kickdown in derde nogmaals testen. En ja zulle, ik hoorde onmiddellijk dat hij nog hoger ging in toerental en nu trekt hij door tot ca. 142 km/u alvorens naar zijn vierde (of is het overdrive?) te schakelen! Mijn hypothese is dat de motor nooit helemaal ingereden is. Ik vermoed dat de auto in het bezit is geweest van een oudere man, die niet veel kilometers per jaar maakte (ca. 10d km/j), omdat de auto 15 jaar was toen ik hem kocht met slechts 150d km op de teller en in quasi-perfecte conditie, en omdat in de handleiding staat dat de auto in derde met kickdown tot 160 km/u zou moeten doortrekken! Maar ja, dit is een hypothese, die nooit grondig getoetst zal kunnen worden.