Claxonperikelen (september tot 24.12.2006)
05/01
2007
Claxonperikelen (september tot 24.12.2006)
Mijne claxon toetert maar zwakskes. Waarschijnlijk is hij versleten. Tegen de raad van de meeste coVolvisti in koop ik toch een tweedehands van de sloperij. De tweedehands claxon ziet er wat verroest uit, dus ik schuur hem glad met een schuurpapiertje en haal er de oude, zwarte verf af. Vervolgens behandelt mijn vader hem met een anti-roest mideel en smijten we er nog zwarte verf op. Met mijn vader vervang ik probleemloos de oude claxon door de nieuwe en hij werkt perfect. Net op tijd voor de keuring, want enkele dagen later zegt de keurmeester dat hij nog heel vinnig is. Ikke fier!!
Echter, ergens tussen eind september en begin oktober werkt mijn claxon plots niet meer. Allee, wa is da nu weer?! Zomaar, plots ophouden. Da lijkt mij toch een losgekomen kabel of zo. Mijn vader en ik kijken menig uur of alle kabels vast zitten op basis van een elektrisch schema voor een 760 van een ouder bouwjaar. We vinden niks. Alles lijkt goed te werken, behalve de claxon. Na een oproep op het forum krijg ik van Hedwig het correcte elektrisch schema waarmee we de laatste schakel kunnen testen, nl. van het stuur naar de stekkerverbinding in de bestuurdersstijl. Deze blijkt ook prima te werken. Dus, het probleem moet zich tussen de stekkerverbinding en de claxon zelf situeren. Op het schema staat er nog 1 verbinding tussen de stijl en de claxon, echter navraag op het forum leert mij dat niemand weet waar die zich bevindt. Iemand vermoedt dat het die is vlakbij de claxon, maar mijn vader en ik hebben gezien dat die intact was, dus zou een kabel compleet doorgesneden zijn op een andere, nog niet door ons ontdekte plek? In de tussentijd heb ik 2 metalen verhogingen gekocht om de auto op te zetten.
Op 24.12 is het eindelijk zo ver en hebben we een ganse dag tijd om het probleem op te sporen. Ik zet de auto met zijn voorwielen op die verhogingen en binnen de kortste tijd vindt mijn vader het euvel: 3 (!) afgesneden kabels kort na de onderste voorspoiler. Dat we dat de hele tijd gemist kunnen hebben!!! Mijn vader slaagt er echter niet in om de kabels stevig met mekaar te verbinden liggend onder de auto, dus moeten ze naar de motorruimte. Bijgevolg wordt het luchtfilterhuis verwijderd en wordt er hard getrokken aan de kabels. Eenmaal zover gaat het makkelijk om ze stevig met mekaar te verbinden, maar dan terug, he…miljaar, door zo’n klein gaatje. Met heel wat gewriemel met een stalen trekdraad en meerdere pogingen slagen we erin de kabels onder de auto te krijgen en terug met de claxon te verbinden. Enkele minuten later kan ik de gebuurte laten weten dat de claxon gemaakt is!! ;PP
Kosten onderdelen: 15 Euro