nieuwe Estate!
nieuwe Estate!
Goed nieuws!
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een 740 Estate silverline! Bouwjaar 1990, B230F, kleur donkergrijs metallic, handgeschakeld, en op LPG.
De positieve punten:
- kilometerstand 291.000
- staat verrassend goed in de lak
- hemeltje in werkelijk puntgave staat, nergens kapot en nergens hangend, en tegenstelling tot mijn vorige 740 in een soort van skai uitgevoerd
- zeer netjes interieur
- electrisch schuifdak
- onderhoudshistorie redelijk bekend (o.a. onlangs nieuwe verdamper en andere delen van de gasinstallatie, distributieriem (), banden vrijwel nieuw, en gloednieuwe APK
- 60 L gasinbouw in reservewielbak
- roofrails
- prettig verbruik van 1: 7,5 gemeten over 200 km snelweg en stadsverkeer gecombineerd
- was niet duur
Dan de mindere punten:
- kleine dingetjes (o.a. lampjes dashboard, interieurverlichting en stoelverwarming bestuurderskant maar da's makkelijk te fixen)
- stoffen stoelen
- bouwjaar 1990, dus grijze bumpers
- lendensteun bestuurdersstoel defect
- schuifdakrubber laat los. Betreft een glazen dak, waarbij het rubber profiel in een (roestige) rand rondom het glazen dak bevestigd zit. Lijkt mij een kwestie van de rand ontroesten, en het rubber opnieuw vastzetten (met siliconenkit??). Ik las ergens een bericht op het forum van iemand die een nieuw rubber had gemonteerd. Waar bestel je zoiets??
- klein lekje in de aansluiting van voorste uitlaatdeel op het uitlaatdeel met kat.
- storingscode 2-1-2, wat wijst op een defecte lambdasonde (of de bedrading ervan), maar waarschijnlijk door dat uitlaatlekje wordt veroorzaakt.
- trillingen en laag gebrom waarneemnaar als je boven de 60 km/u rijdt en ontkoppelt (bijvoorbeeld bij overschakelen) of met laag toerental rijdt (bijvoorbeeld 70 km/u in 5e versnelling). Kennelijk gaat er dan iets meetrillen, en er is ook een extra geluid waarneembaar dat klinkt alsof je over zo'n geprofileerde zijmarkering (streep) op de snelweg rijdt ("rrrrrrrrrr"). De trillingen zijn beperkt via het stuur voelbaar, maar vooral via de versnellingspook en trillingen in het interieur. Bij remmen geen trillingen waarneembaar, en optrekken gaat ook erg soepel (m.a.w. koppeling lijkt me in orde). Wiellager(s)? Uitlijnen?
Al met al ben ik tevreden met de aanschaf. Hij is niet perfect, maar er moet ook wat te knutselen blijven..toch?
Foto's volgen binnenkort (als het me tenminste lukt om foto's te plaatsen bij dit bericht, tot nu toe is dat niet zo'n succes)
Wouter