Stroomdief (hoeveel mAh mag hij verbruiken)?
Stroomdief (hoeveel mAh mag hij verbruiken)?
Heren, dames,
Een vervelend probleem hier met mijn V90 nu ik even wat minder (ver en vaak) rijd. Waar het op neerkomt, is een bijna lege accu bij lang stilstaan en veel korte stukjes. De geschiedenis:
ANWB constateerde een voltverlies van de dynammo naar de accu. De dichtstbijzijnde Volvogarage beweerde bij hoog en laag dat de dynamo defect was (er is geen controlelampje aangeweest, dat weet ik zeker). Deze dynamo is dus vervangen. Toen het probleem bleef, is de kabelboom van dynamo naar accu vervangen en zijn de aansluitingen schoongemaakt. Het probleem bleef weer. Deze ochtend constateerde de ANWB dat de accu heel snel aangaf dat hij vol zat, maar hij teste dit met de verbruikers (alle kabels) erop en volgens de garage is dat geen eerlijke meting. Zij hebben de accu ontkoppeld getest en goed bevonden. Zij kwamen er echter achter dat er sprake is van sluipstroom, en wel 60mA. Bij het lostrekken van de lpg installatie-stekkers, zakte deze naar rond de 16mA, wat normaal schijnt te zijn. De computer van de installatie jat dus 46mA in rusttoestand (ook na een kwartier en in benzinestand). Bellen met de LPG inbouwer leverde een reactie op: "dat is heel normaal en een gezonde auto kan dat hebben". Ook zij hebben dat nog gecontroleerd bij de leverancier.
Lang verhaal voor een korte vraag: kan een gezonde acccu een week 60mA afname aan? Is het - mede LPG-gebruikers meld u (VSI dampgas) - normaal of gangbaar dat zo'n computer blijft verbruiken als hij uitstaat. Ik weet dat hij na uitzetten een paar minuten aanblijft maar het gaat dus om de periode erna.
Ik rij nog geen twee maanden op LPG en de bal wordt al weer heen en weer gekaatst.
Wat adviseren jullie mij?