hoe zit het nou met die distributieriem?
hoe zit het nou met die distributieriem?
Ik geef toe dat ik nog altijd gefrustreerd ben.
Ik heb vorige week afscheid genomen van mijn 740, nadat er motorschade (lees: kleppen krom) was opgetreden waarvan de herstelkosten de dagwaarde flink zouden overschrijden. Oorzaak: gebroken distributieriem.
Ik weet nog goed dat de 740 stilviel, en ik bij een startpoging aan het startgeluid kon horen dat er geen enkele weerstand was, en dus de distributieriem waarschijnlijk gebroken was. Ik zie mezelf nog glimlachend bedenken dat er toch geen motorschade kan optreden bij B230 motoren. Ik had een B230F, dus een geknapte riem kon vervelend zijn maar kon nooit schade toebrengen.
Hoe zit dat nou? Kleppen waren wel degelijk krom volgens de garage die mijn 740 wilde repareren, maar middels een compressietest eerst wilde testen of er schade was. Bij welke motoren kan er nu wel, en bij welke níet schade optreden bij het bezwijken van de distributieriem?