backfire oplossen
backfire oplossen
Mijn volvo is uitgerust met een OMVL R90/E verdamper, soort computer weet ik niet. Wel is de auto G3 goedgekeurd wat volgens mij inhoudt dat een stappenmotor de hoeveelheid gas oa regelt aan de hand van het lambda signaal.
Ik heb al een tijdje problemen met het rijden op gas. De problemen treden altijd op vlak na het overschakelen 's-morgens vroeg (overschakelen gebeurd als toerental >2000 gevolgd door gas los). Ik schakel dan over en kom er dan achter dat de auto niet of schokkerig op gasgeven reageert. Daarna schakel ik weer snel terug naar benzine en weer op gas en probeer het opnieuw. Deze keer reageert de auto bijna altijd goed op gasgeven.
Dit fenomeen heb ik eigenlijk al vanaf het begin gehad (1 jaar) en heb ik mee leren leven. De laatste tijd heb ik echter al een paar kleine backfires gehad op de snelweg, auto reageert even niet goed op gasgeven, ik hoor dan een klein knalletje en daarna rijdt de auto weer prima.
Drie weken geleden was de knal echter wat heftiger. Ik reed ongeveer 100 in de 5 en trok op om vlot op de 120 te komen. Meteen hoorde ik de knal en vanaf dat moment kwam ik nauwelijks meer vooruit. Ik heb toen 2 km ongeveer 25 km/uur gereden op een brug waar geen vluchtstrook aanwezig was (je kunt je voorstellen dat ik blij was dat ik de brug over was).
Onderaan de brug gezien dat de luchtinlaat volledig losgesprongen was, nadat ik deze weer vast had gezet had ik geen probleem meer.
Op benzine rijdt de auto wel ok (heb wel het gevoel dat het soepeler kan), de verdelerkap ziet er nog ok uit, bougies en kabels zijn pas 20.000 km oud, kleppen zijn recent gesteld.
Ik zit zelf te denken aan de stappenmotor die mogelijk niet goed reageert (denk daaraan doordat het overschakelen niet goed verloopt), daarnaast denk ik aan de gastoevoer die mogelijk niet in orde is (verdamper).
Beide zorgen mogelijk voor een te arm mengsel, waarvan ik dacht dat dat een oorzaak voor backfire kan zijn. Andere mogelijkheden waar ik aan denk zijn lmm of iets dergelijks, maar ik zou absoluut niet weten hoe ik erachter ga komen.
Nu heb ik weer 3 weken zonder problemen gereden. Ik rij de auto volledig warm op benzine en schakel dan over (meestal zonder problemen, incidenteel stopt de brandstof toevoer).
Ik vind wel dat ik te weinig trekkracht heb icm een MBC op 0.6 bar (zowel op benzine en LPG), maar mogelijk dat dat een andere oorzaak heeft.
Verder heb ik 2x het relais bij de lpg tank gehoord tijdens het rijden op de snelweg. Ik rij dan al op lpg volgens de schakelaar en lichtjes, maar blijkbaar toch niet omdat ik het relais hoor gevolgd door een klein beetje inhouden.
Wie herkent deze problemen en kan me een duwtje in de goede richting geven?
Wie kan me een goede gasspecialist in de buurt van Geldermalsen aanraden?
Groet,
Mark