Luie motor
Luie motor
In diverse discussies komt soms het onderwerp "luie motor" op. Men bedoeld daarmee dat de motor een "te lange tijd" neem om op snelheid te komen. . .een gebrek aan koppel dus. Doorgaans houdt dit in dat als de motor eenmaal op volle toeren draait het wel het bedoelde vermogen levert. In de discussies lijkt het er op dat men bedoeld dat een bepaald rijgedrag een "luie motor" zou kunnen veroorzaken (de motor “leert” lui te zijn). Ik stel dat zoiets onzin is, voor zover het rijgedrag niet zodanig is dat de motor vol zit met koolstofaanslag en olieresten in de verbrandingskamer en op de zuigers.Een gebrek aan koppel (in verhouding tot wat het behoort te zijn) duidt m.i. alleen op een gebrek aan brandstoftoevoer voor het creëren van maximale acceleratie (dus als er een rijk mengsel nodig is). Als je vanuit een lage snelheid opeens een heftige acceleratie wilt creëren moet er extra brandstof worden ingespoten. Gebeurt dit niet dan regeert de motor zeer traag op plankgas. Mijn stelling is dat een motor "lui" kan zijn vanwege specifieke mechanische dan wel operationele oorzaken. Als deze oorzaken verholpen worden zou een "luie motor" van het ene moment naar het andere moment een "felle motor" worden: een motor "leert" niet lui te worden maar kan lui worden vanwege een mankement. Zo stel ik het.Stel dat de vollastpomp in de carburateur goed werkt en dat de motor niet is vervuild vanwege een "opa rijgedrag" waardoor de motor sterk vervuild is. Wat zijn dan nog de andere mogelijkheden dat een motor "lui" zou kunnen zijn? . . .Uiteraard neem ik aan dat de kleppen en timing "goed" zijn afgesteld en dat er geen duidelijke gebreken te identificeren zijn.Ik heb een luie Volvo 740 van 1987 en wil er een felle Volvo van maken!
Wie kan er een doeltreffend antwoord geven?