Moeilijk warm starten 740 Estate 1987
Moeilijk warm starten 740 Estate 1987
Ik heb zojuiste een 740 Estate gekocht van een Volvo clublid. De wagen heeft een startprobleem als ie warm is. Kennelijk heeft een garage dit probleem eerder getracht op te lossen maar volgens de vorige eigenaar is dit niet gelukt, en inderdaad, als de motor warm is wil ie niet direct starten-tientallen keren draaien en dan gaat ie. Het is (naar horen zeggen) een B 230 K motor met een Pierburg carburateur. De wagen is regelmatig onderhouden en goede verzorgd.Ik heb ervaring met algemene techniek betreffende typische carburateurs op Canadese auto’s in de jaren 60-70-80 en het was toen algemeen dat er in de carburateur een pompje zat om aan een plotselinge vraag naar brandstof te kunnen voldoen (Gaspedaal snel intrappen en het pompje spuit extra benzine in. . . (dat pedaal behoort in Nederland natuurlijk "benzinepedaal" te heten omdat er in Nederland geen "gas" aan te pas komt, tenzij je een gasinstallatie hebt:-) . . .). In Canada heet benzine "gas" en als je bij de pomp om "gas" vraagt weet niemand of je benzine of gas wil hebben.
Terug naar het probleem: weet iemand of een Pierburg carburateur op een 740 zo'n "pompje" heeft? Indien dat zo is verklaart dat m.i. het moeilijke starten in de warme conditie: pompje defect of uitgeschakeld, choke staat open maar er is aanvankelijk geen benzine in het aanzuigventiel. . .door de warme motor is de benzine verdampt en de eerste aanzuiging is alleen lucht(dus een zeer arm mengsel).Ik kan echter niet begrijpen dat in een opgedragen reparatieklus (regulier onderhoud) een dergelijk euvel (defecte pomp) niet ontdekt zou zijn. Wel is het zo dat als ik, alvorens te starten in een warme conditie (heeft een tijdje gestaan), een aantal keren heftig met het benzinepedaal pompt dat het starten dan naar mijn gevoel sneller gaat (Dit lijkt er op dat er wel een pompje op zit maar dat het versleten is). Dit zou ook verklaren waarom de vorige eigenaar stelde dat de motor "lui" was. Ik vertelde hem dat zoiets onzin is: alleen mensen en dieren kunnen lui zijn en zei: "Als een motor niet snel reageert op een vermogensvraag krijgt ie niet genoeg brandstof. Door het snelle intrappen van het benzinepedaal valt het vacuüm weg en zuigt ie niet genoeg benziene aan. . .het defecte pompje zou een dergelijk gedrag uiteraard kunnen veroorzaken. Ik gok er op dat er sprake is van een tekort aan brandstof als je hard wil accelereren". De vorige eigenaar zei dat ie van techniek niets afwist maar de auto een paar jaar geleden wel fel was! Ik ben deze eerste dag zelf te lui geweest om de motorkap te openen. . .ik dacht: "Aan de buitenkant van die carburateur is het toch niet te zien of er een pompje in het kreng zit".
Wie weet er iets van Pierburg carburateur pompjes en of mijn gok op het startprobleem en zogenaamd "lui" zijn daar iets mee te maken zou kunnen hebben. . .wat zou het anders kunnen zijn?