Lendensteun repareren, of ...
Lendensteun repareren, of ...
Hallo Volvisti
Vandaag moest het dan eindelijk maar eens gebeuren. Nu ik sinds kort een armsteun met bekerhouders in de auto heb, schuurt de zijkant van de bestuurdersstoel langs die armsteun. En dat zou wel eens voor slijtage kunnen lijden. En eigenlijk wil ik eindelijk wel eens recht in de auto kunnen zitten. Al merk ik zelf niet zo, dat ik scheef zit. Een vervanger voor de gedoodverfde veroorzaker, heb ik al sinds ruim anderhalf jaar in huis. Eigenlijk had ik graag een "nieuwe" bekleding, omdat volgens mij de lendensteun, door het afbreken van de verstelling daarvan, zich door de bekleding aan het werken was.
En al bijna zolang als ik de auto heb, weet ik, dat er onder de stoelen een keer gestofzuigd zou moeten worden. Twee 50 eurocentmunten, een 2 euromuntstuk, een ouderwets dubbeltje (uit de Gulden-tijd) en jawel, een plectrum (zo'n plastic driehoekje waarmee je een gitaar kunt bespelen) had ik in de loop van de tijd al gevonden.
Dus vandaag met frisse moed aan het werk. Stofzuiger maar meteen meegenomen.
Het kapje links achter boven de bout was er al een paar weken af (destijds werd ik door een collega gestoord met een niet zo fijne mededeling), die rechts achter ging er na wat gevroet ook af. De lichte beschadigingen die daar het
gevolg van zijn, ziet hopelijk niemand, daar links naast de tunnelbak.
Links voor kun je de bout goed zien zitten. Maar ja, hoe kom je daar bij?
Dus eerst maar eens Haynes gepakt. Kl..., daar heb je ook niks aan. Dan maar de drempelbekleding gedemonteerd. En met een Torx-bitje gaat ook de derde schroef van voren los.
Hmm, nu wil die er niet uit. Dan de B-stijl bekleding er ook maar even af. Da's niet de eerste keer. En niet de laatste, bedenk ik me. Tenslotte ben ik al langer op zoek naar een nieuwe kabelboom en moeten ook de leeslampjes achter nog geinstalleerd worden.
Nu gaat de drempelbekleding goed los. Nu dat kleine stukje vooraan, boven die bout, er nog af. Grmbl, hoe zit dat ding toch vast. En dan ontdek ik ..... een Torx-schroefje. Grrrr, dat had ik eerder ook wel kunnen zien. Zucht.
Het bakje is er inmiddels ook al af. En natuurlijk ben ik niet vergeten, de mechanische gordelspanner te deactiveren. Als je altijd iedereen waarschuwt, dat het gevaarlijk is voor de handjes, staat het wel héél erg dom, om dan zelf met m'n vinger ertussen te komen.
De stekkers nog even los. En dan .... waarom blijft dat gekke ding nu weer hangen. Ah, twee speciale "boutjes". Rugleuning naar voor gedraaid en toch maar even de hoofdsteun eraf.
Zo, de stoel staat naast de auto. Zonder demontage van de gordel. Een momentsleutel heb ik zelf niet, en de volgende sleuteldag waar ik naartoe wil, is de volgende maand pas.
En kijk, wat ligt daar, waar net nog de stoel stond:
- Een vijfgulden munt
- Twee aanstekers, waarvan eentje nog voor 3/4 vol
- Een stukje kinderspeelgoed voor de allerkleinsten denk ik.
- Een hele filtersigaret (en misschien wel twee, er verdween iets in de stofzuiger naderhand, dat daar ook op leek)
- Een glas uit een zonnebril
- Drie parkeerkaartje
- En nog wat papiertjes
- Veel schuimrubber vlokjes
En natuurlijk een dikke laag stof.
Zo, nog een kapje los boven de gordelspanner en aan de andere kant de draaiknop voor de lendensteun er even af. En de zwarte, kunststoffen ring die daaronder ligt.
Eerst maar eens de stoel op de kop en kijken of we de bekleding los kunnen krijgen. Uiteindelijk lukt dat, zonder de gaten waar de haakjes door zitten al te groot te maken. Zo, nu de bekleding omhoog. En wat zie ik, behalve nog meer schuimrubber vlokken? Aan dat lendensteundingetje is niks te zien. Ook van de kant waar de draaiknop normaal zit niet.
Dus de knop er nog maar eens op. En zie daar, hij doet het.
Maar wat zie ik aan de andere kant? Aan weerszijde van wat ik voor de stoelverwarmingsmat houd is de schuimrubber gescheurd. Aan de rechterkant van de stoel (als je erop zou zitten) is de schuimrubber over bijna de gehele hoogte van de leuning gescheurd. En de bekleding is aan de binnenkant nog veel erger beschadigd als aan de buitenkant. Links zitten er in het schuimrubber twee grotere scheuren en een kleinere. Maar alle drie niet zo diep als aan de rechterkant. Het harde zwarte deel, dat ik voor
de lendensteun gehouden heb, is gewoon het frame van de stoel. Vreemd dat het schuimrubber zonder enige
bescherming op het frame ligt. Dat wordt dus vervangen. En gaat een paar centjes kosten. En ik ben bang, dat ik het resterende bedrag daarvoor niet onder de rechter stoel ga vinden.
Voorlopige heb ik het schuimrubber maar even geplakt met bizon-kit. Of het lang helpt, zien we t.z.t. wel. Maar als ik er "nieuwe" schuimrubber inzet, komt er ook een beschermend randje langs de binnenkant van het frame.
In de tussentijd heb ik gezien, dat mijn "er zit iemand op de stoel" schakelaar onder in de zitting is geschoven en dat er geen trekschakelaartje tussen zitting en frame zit.
Nadat ik de stoel met stofzuiger en warm water met azijnreiniger van wat stof, haren en schuimrubbervlokken ontdaan heb, heb ik de bekleding maar weer terug over de leuning getrokken. En terwijl ik bekledingshaakje twee probeer dicht te knijpen, merk ik dat het stangetje, dat aan weerszijde in de bekleding zit, niet mee wil werken. Dat kan eigenlijk maar één oorzaak hebben. En jawel, ik heb haakje nummer één dichtgeknepen, terwijl een van beide staafjes er niet tussen zat. En ik vond het al zo'n geweldige bezigheid, om die bekledingshaakjes uit elkaar te pielen.
Even later zit de bekleding weer vast. Nu nog even het plaatje erop en de draaiknop voor de lendensteun en het zwarte, kunststoffen dingetje dat daar onder zit. Hmm, waar is dat gekke dingetje gebleven. Niet in de auto, niet ernaast, maar .... onder de bekleding. Boehoehoe .... Maaaammaaaa!
Maar goed, de bekleding is toch aan vervanging toe, dus probeer ik het stukje plastik door het gat te krijgen, dat het eigenlijk af moet dekken. En dat lukt, al geloof ik niet, dat je dat moet doen, met een goeie bekleding. Tenminste,
ik meende iets te horen ....
Daarna de ruimte onder de stoel (of eigenlijk de plaats waar die normaal staat) met stofzuiger en water even "opgekuist". En ook de ruimte tussen de stoelen (onder het "tunnelcompartiment" zoals Volvo dat noemt) maar even
meegenomen, want die hadden we (lees: ik) voor alle gemak ook los gemaakt.
Onder de bestuurdersstoel is trouwens nog ruimte, om wat te verbergen. Een kastje van een alarm bijvoorbeeld, of "het hart" van een carkit.
Langzaam begint het donker te worden. Dus het wordt tijd dat we opschieten.
De stoel er maar weer in. Rugleuning dus maar weer naar voor, en nee Mathy, niet eerst de rugleuning door de deur.
De speciale "bouten" vallen redelijk rap in de daarvoor bestemde gaten. En beetje schuiven, en ook de vier bouten kunnen weer in de bijbehorende gaten. Maar eerst even met de zaklamp kijken, of de stoel ook echt helemaal goed staat en dan pas de bouten erin en aangedraaid. Nu de stekkers nog in elkaar.
Zo, en nu houden we op. Het is te donker om nog fatsoenlijk wat te kunnen doen. Dus leg ik een aantal spullen in de auto. Sommige dingen in de garage. De dop/ratelset achter in de estate. "Hé, zit de rolhoes er niet in?" Ik loop weg en .... kom onzacht in aanraking met de trekhaak. Ergo,
het is echt te laat, om buiten nog wat aan de auto te doen.
Even later is ook de rest opgeruimd en de handen weer gewassen. Natuurlijk heb ik gekeken, hoe de stoel er nu vanaf de achterbank, aan de zijkant uitziet. Een stuk beter mag ik wel zeggen. Vraag blijf: "Hoe lang?"
Een tijdje later herinner ik me, dat ik de "gevonden voorwerpen" buiten heb laten liggen.
De rest doen we binnenkort. De auto is in rijdbare staat (als ik de bekledingsdelen, kapjes, schroevendraaiers, etc. die voor in de auto liggen naar achter verhuis), da's het belangrijkste.
Groetjes
Mathy