"Nieuwe" turbo ...
"Nieuwe" turbo ...
Vandaag heb ik een "nieuwe" turbo ingebouwd. 't Is te zeggen, Timen heeft 'em ingebouwd en ik heb goed gekeken hoe het moet en hier en daar wat hand- en spandiensten geleverd. Letterlijk ... Dat wil zeggen: ik heb af en toe wat aangegeven en op het einde wat bouten aangespannen.
Voor wie 't interesseert zal ik even de symptomen van mijn oude turbo opsommen.
- Moeilijkheden met op druk komen, moeilijkheden met op druk blijven;
- Licht haperen;
- Bij veel gas ging eerst de turbodruk omhoog, dan steeg het aantal toeren zonder dat de auto versnelde. Vervolgens daalde het aantal toeren plots en pas dan begon de auto te versnellen;
- Inhouden, het gevoel alsof je met de auto een helling van 12% of meer op moet, en dat de helling steeds steiler wordt naarmate je verder in de toeren komt;
- Olieverbruik a 1-2 liter per 2000 km;
- Blauwe pluim bij optrekken, bij lang stationair, vreselijke blauwe pluim na het nemen van een scherpe lange bocht (zoals de bocht van de A1 richting Amsterdam naar A9 richting Amstelveen).
Het was lastig rijden met de oude turbo. Om de blauwe pluim te vermijden kon ik slechts weinig gas geven. Daarnaast was "optrekken" er ook niet echt bij omdat, zoals vermeld, de auto steeds leek in te houden. De turbo kwam ook niet meer op druk of had daar veel moeite mee.
Met de nieuwe turbo zijn al die problemen opgelost. Hij stottert niet meer, loopt heel stabiel stationair, trekt vlot op (nog geen sprint geprobeerd, eerst zeker zijn dat de andere problemen zeker verholpen zijn). De rit van Timen terug naar Amersfoort (60 km) verliep zonder problemen. Het is nu weer lekker en zorgeloos rijden.
Ik wil tenslotte graag Timen bedanken voor zijn hulp. Achteraf gezien had ik het zelf ook wel gekunnen als ik een brug/put had gehad. Maar de sleutelkennis van Timen en zijn uitgebreide arsenaal aan hulpstukken (moertjes, boutjes, sleutels, ratels, tapdraad, draadeinde, schroefjes) maakt het een stuk makkelijker.
Uiteindelijk wil ik nog even vermelden wat we geconstateerd hebben aan de oude turbo. Ten eerste zat er overal olie. Een turbo behoort een beetje gesmeerd te zijn, maar olie in de luchtinlaat, olie tegen de uitlaat en de volledige balk onder de turbo zaten onder de olie. Toen we de turbo eruit haalden liep er letterlijk een stroompje olie uit de turbo. Vervolgens even naar het schoepenwerk gekeken en de as zat los. Als je aan de schoepen draaide ging het hele binnenwerk van de turbo slingeren.
De kilometerstand van mijn auto is nu iets van een 320000 km en het is een B200FT. De donorturbo die zich voorbeeldig gedraagt tot nu is ook uit een 940, met het identieke typenummer en onderdeelnummer en heeft er een 170000 kilometer op zitten. Ik hoop dus nog zeker 100000 kilometer (da's 5 jaar voor mij) met deze turbo te kunnen doen.