Afblazen
Afblazen
Hallo allen,
We zijn weer terug van vakantie, wat een pech, aan de achterkant van het huis een regengoot opgehangen en vervolgens drie weken geen drup regen gehad!
Wel wat met de Volvo gehad, als eerste op de ferry staan om vervolgens als eerste in Göteborg er vanaf te rijden en dan werkt de centrale deurvergrendeling niet, met de sleutel open maken werkt wel maar dan heb je doorlopend alarm en een startblokkering.
Gek genoeg kon de wagen wel aangeduwd worden, (klopt dat wel?) maar toen hij eenmaal liep gaf hij na een paar minuten een knal met een soort van gesis alsof er een stoomloc staat af te blazen, dat is achteraf gezien natuurlijk een gevolg geweest van dat aanduwen waarbij zich brandstof in het uitlaatsysteem heeft verzameld.
Met behulp van mensen van Stena Line er acter gekomen dat de contacten in de afstandsbediening geoxideerd waren dus het probleem was snel opgelost en we hebben de hele verdere vakantie probleemloos gereden.
Op de thuisreis, afgelopen zondag zijn we bij Naarden in een file beland en na ongeveer een half uur precies hetzelfde verschijnsel, een enorm gesis en er was wederom een soort van stoom of iets dergelijks vanonder de wagen te zien, het duurde max een seconde net als de eerste keer en er was net als de eerste keer geen spoortje van een lekkage te zien.
De temperatuurmeter stond volkomen normaal, nivo ook normaal motor liep keurig rond en trok ook als vanouds, ik heb nu een paar dagen gereden na de vakantie en er is geen spoortje van lekkage.
Mijn vraag is nu zou die tweede keer in die file bij Naarden ook iets met het uitlaatsysteem of iets specifieker met de katalysator te maken kunnen hebben?
Koelproblemen zijn een bekend verschijnsel in fileverkeer bij warm weer, maar dan duurt het gesis en stomen nooit maar een seconde en moet er toch duidelijk ergens koelvloestof uitgewerkt worden of op zijn minst moet er dan wat koelvloeistof gemist worden en zou de meter ook niet doodgemoedereerd in het midden moeten staan.
Wie heeft de oplossing?
Ton.