960, schakelaar op automaat.
960, schakelaar op automaat.
L.S,
Op de automatische versnellingsbak van de 960 is aan de rechterkant (uitlaatkant) een "schakelaar" gemonteerd, die bediend wordt door de keuzehendel. Het is een bekend probleem dat met name de 1996 uitvoeringen weleens storingen geven na 150.000 km. Het euvel is zichtbaar op het dashboard alsook op de console, waarbij de 3 lampjes W/S/E om de beurt aan en uit gaan. Het instructieboekje geeft aan de dealer te bezoeken om het euvel te verhelpen. De keuze die je dan hebt is om het desbetreffende deel van de boardcomputer te laten resetten en/of de schakelaar te laten vervangen door een nieuwe, die waarschijnlijk na verloop van tijd hetzelfde euvel geeft.
Mijn vragen:
1. Wat gaat er nu precies fout met/in die schakelaar in relatie met de computer? Is er sprake van "contact bounce", wat de computer interpreteert als een fout? Er gaat immers niets fout als gevolg van de versnellingsbak. Alleen werkt de lock-up niet meer als gevolg van het defect aan deze schakelaar, wat vooral in de vierde versnelling extra brandstof kost.
2. Waarom hebben juist de 1996 (en latere) uitvoeringen hier last mee en niet de oudere typen?
3. De ervaring leert dat wanneer je keuzehendel zo weinig en voorzichtig mogelijk gebruikt, dus niet onder het rijden in de 3 of in low schakelt, het euvel uitblijft. Dus ook bij het stoppen voor een verkeerslicht de keuzehendel in de stand D laten staan.
4. Indien het contact bounce betreft, is dat dan niet te ondervangen door condensatoren over de verschillende contacten van deze schakelaar te plaatsen, i.p.v. de schakelaar te vernieuwen? Hoe groot zouden die C's dan moeten zijn? Of is er nog een andere oplossing?
5. Kan iemand mij aan zo'n defecte schakelaar helpen? Ik zou wel 'ns in detail naar dit product willen kijken en zo mogelijk contactdrukken willen meten.
Dank je voor je reactie en adviezen.
Met vriendelijke groeten, Robert.