Onderhoudswerkjes (26.08.2006)
31/08
2006
Onderhoudswerkjes (26.08.2006)
Een hendeltje van de winddeflector van het open dak was al een tijdje versleten. Via de Volvo700-vereniging ben ik in contact gekomen met een andere 760-liefhebber, die vlakbij mijn ouders woont. Toeval wil dat mijn vader de vader van die man kent! Die 760-liefhebber koopt alleen 760�s van 88-90 voor afbraak om de zijne in goede conditie te houden. Gelukkig zitten op die afbraak-760 van hem nog de hendeltjes voor het open dak. Mijn vader heeft ze gekocht voor 8 euro! Het installeren van zo�n hendeltje ging eigenlijk behoorlijk vlot: na 15 minuutjes prutsen zat het erop. Ondertussen heb ik er al een plastic latje over geschoven dat gebruikt wordt om posters mee op te hangen. Op deze wijze duwt het dak het hendeltje wat sneller naar beneden en duwt het dak niet tegen de winddeflector: deze huis-tuin-keuken truc heb ik van Toon, die mij dat op de PKKKK-dag heeft laten zien.
De claxon: ondanks dat 2 leden het mij afraadden om een tweedehands claxon bij de sloper te kopen, heb ik dat toch gedaan. Benieuwd hoe lang hij het uithoudt. Eerlijk gezegd, denk ik dat dat nog best kan meevallen, omdat ik eerste het beetje roest eraf heb geschraapt, dan de oude verf, vervolgens met anti-oxidant bespoten en tenslotte er een dikke laag zwarte verf op gespoten. Het verwijderen van de oude en de installatie van de nieuwe claxon verliep heel erg vlot. Ik heb van de gelegenheid ook gebruik gemaakt het ijzeren kader voor de condensor en radiator onderaan de auto van roest te ontdoen en mijn pa heeft deze dan ook met anti-oxidant bespoten.
Ik voelde ook reeds een drietal weken een gerammel onder de auto. Het vreemde was dat het niet altijd voorkwam en ik geen systematiek in het voorkomen van het gerammel kon detecteren. Ik voelde mij niet op mijn gemak, want ik had schrik dat er iets aan de ophanging was, maar ik had reeds ns gekeken en de caoutchoucs aan de stabilisatorstangen zagen er nog goed uit evenals de ophanging zelf. De vering leek het ook nog goed te doen. Ik begreep er lange tijd niets van. Totdat ik, bij geluk, het gerammel opnieuw hoorde toen de motor draaide en de auto stil stond. De motorkap open, maar daar kwam het niet echt van. Ik wist dat het aan de rechterzijde van de auto was. Al snel hoorde ik dat het gerammel van onder de auto vandaan kwam. Ik ging eronder liggen en zag dat een bevestigingsstuk om de uitlaat tegen de auto te hangen wat los hing. Ik wrikte er een beetje aan en merkte dat het slechts weinig los hing, maar voldoende om heel wat lawaai te maken als het tegen de bodem van de auto botste. Mijn vader heeft wat siliconen tussen de losse onderdelen gedaan: het lawaai is een heel stuk verminderd.
Tenslotte heeft mijn pa de roestvrij stalen deksels op de wintervelgen wat uitgeblutst en ze heel mooi doen blinken. Ik heb nog een velg behandeld, maar hij heeft nog een beurt nodig. De twee andere velgen zal ik later wel �ns doen.
Kosten onderdelen: 2 winddeflectorhendeltjes: 8 Euro
1 claxon: 15 Euro