Airco Deel IV
25/08
2006
Airco Deel IV
Naar Aircoboer Klok om de nieuwe condensor/aircoradiator te laten plaatsen. Het heeft verdorie 1 maand geduurd eer hij die condensor binnen heeft gekregen. Ik sta erbij wanneer hij de condensor inbouwt: ik wist niet dat dat ding zo groot was. Ik wist ook niet dat het zo simpel was om te vervangen: de volgende keer doe ik het zelf! Man levert wel proper werk: bladeren en ander vuil dat in de beschermkap onder de condensor was gevallen, zuigt hij met de stofzuiger mooi op. Na de installatie, de boel vacuum zuigen: eerste test op andere lekken. Geen probleem. Dit geeft hoop. Vervolgens R12 erin. Nog steeds niets te horen. Motor aan en airco vollen bak: aaah, heerlijk het wordt koud in de cabine. Motor uit en aircoboer schrikt zelf van de enorme koude van de aircoleidingen: tja, Volvokwaliteit, zeker? ;)) Dank u wel, mama en papa!! MAAAAR, dan hoorde ik het: psssssssssssssssssssssss. Miljaarde, een lek. Hij pakt zijn detector (a la radioactiviteitsdetectoren zoals te zien op documentaires over Tsjernobyl). Hij gaat met de detector de leidingen af en het ding blijft rustig totdat het op de hoogte van de remleidingen tussen het vulpunt en de aircopomp komt en dan piep-piep. Vermoedelijk heeft de aircoleiding tegen de remleidingen geschuurd waardoor ze licht beschadigd zijn en licht lekken. Maar, hij gaat verder en vindt nog een lek onder de auto in het stuk tussen de pomp en de condensor. Verdorie, da�s pech. Hij heeft geen idee hoe lang ik de airco zal kunnen gebruiken: het kan een maand zijn, maar bij sommigen duurt het zelfs een jaar. Hmmm, ik zal toch ns kijken of ik die lekjes niet kan dichten met 2-componenten lijmen of hoe dat ook moge noemen.
Kosten condensor: 170 Euro (excl)
Kosten vacuumeren en vullen: 110 Euro (excl.)
Kosten arbeid: 90 Euro (excl.)