Koppakking.. wijsheid gevraagd.
Koppakking.. wijsheid gevraagd.
Helaas helaas,
Tijdens onze vakantie in Zweden controleerde ik op een "goede" dag alle vloeistoffen van de 945 GLA (92), + caravan. Het koelvloeistof pijl was alamerend laag: bijna 2 liter bij moeten vullen. Verderop in de tijd elke keer controleren: als de auto erg hard moet werken; helling op+airco+caravan+26C. kotst hij er koelvloeistof uit via de dop. Diagnose bij Volvo Uppsala: vermoedelijk lekkekoppakking maar het is een klein lek. Ze hadden geen tijd om het te maken en ik had ook geen zin om het bij een Zweed "sjakies-auto-paleis" te laten maken. Iom de monteur beslist om er iets van Bars Leak in te kwakken. Dat helpt. Er wordt niets meer uitgegooid. Wel staat de vloeistof na een fikse rit bovenaan het reservoir. Dus ergens wordt er nog steeds druk opgebouwd. De olie is prachtig licht bruin. De auto werd/ wordt niet warm. Is de koppakking wel lek?? Mijn echte zorg echter is deze: Tijdens het rijden in de auto hoor je 1/2 gas een zacht getikkel vanuit het motorruim. Het heeft wel iets weg van pingelen. Het lijkt net of de auto te arm loopt. Ik vind hem dan ook behoorlijk lui. Wel rijdt hij steeds zuiniger 1:9 terug met de caravan! Wat is wijsheid. De auto rijdt prima, wordt niet warm.
Ik heb weinig behoefte om veel (uiteindelijk onnodige) kosten te gaan maken. Wie herkent zaken, wie heeft er tips? Moet de motor toch maar open? 400-500 euro komt eerst vrees ik.
Hoor graag!