stationair toerental koude motor... EDIT: opgelost!!
stationair toerental koude motor... EDIT: opgelost!!
Ok, ik ga toch even mijn denkwijze neerzetten m.b.t. het stationair toerental van mijn B230F bij koude start, in de hoop dat ik gecorrigeerd word als mijn denkwijze niet klopt.
Wat is het probleem? Normaal gesproken zou mijn B230F injectie bij de koude start zonder enige aanraking van het gaspedaal aan moeten slaan, en met verhoogd toerental moeten gaan lopen, waarna het toerental zou moeten gaan zakken naarmate de motor warm wordt.
Welnu, dit gebeurt niet. De motor slaat wel zonder gebruik van gaspedaal aan, maar bij koude start moet ik gas bijgeven om de motor aan de praat te houden. Als de motor eenmaal warm is blijft ie wel stationair lopen zonder gas bij te geven.
Mijn redenatie is als volgt: volgens mij zijn er drie wezenlijke onderdelen die er voor zorgen dat het stationair toerental goed is, namelijk de gasklep-positie-schakelaar, CIS-klep, en temperatuursensor.
De CIS-klep is onlangs gereinigd, en bovendien getest m.b.v. de testmode van het OBD-kastje. Die werkt dus.
De gasklep-positieschakelaar laat een 'klik' horen zodra ik de gasrol iets verdraai, en zodra ik de gasrol loslaat 'klikt' de schakelaar weer, vlak voordat de gasrol tegen de aanslag weer op zijn 'nulpunt' komt. Dat werkt dus ook.
Dan k�¡n het toch alleen nog maar de temperatuursensor zijn die roet in het eten gooit?
Wat ik vreemd vind, is dat ik een foutcode kreeg bij het monteren van het verkeerde type temperatuursensor:
1-2-3
Motortemperatuur signaal ontbreekt of is onjuist
Met de huidige sensor (van het goede type) krijg ik geen foutmelding. Kan het dan toch zijn dat het ding defect is?