opvoeren B200FT
opvoeren B200FT
Alweer een Turbo topic ?
Alweer een Turbo topic !
Ik heb met interesse alle topics gevolgd, internet geraadpleegd en zelfs de beschrijvingen gelezen van de Volvo Turbo Plus Kit. Mijn eigen Turbo is van het type TD04H-13C, made in Japan.
Aangezien ik geen instelbare wastegate heb op mijn B200FT, ben ik een experimentje aangegaan. De wastegate zit vast aan het turbinehuis met 2 bouten. Die bouten heb ik los gedraaid en de wastegate iets naar achteren getrokken. In de vrijgekomen ruimte heb ik 2 ringen gelegd van een milimeter en vervolgens de wastegate weer vast geschroefd. Er wordt (denk ik dan) een beetje getrokken aan de wastegate, terwijl die normaal vrij hangt. De functionele werking van de wastegate heb ik gecontroleerd door met een slangetje druk te zetten op het wastegatehuis.
Welke actie ontstaat er nu ? De wastegate gaat wel open maar omdat het duwende as-je iets verder van de klep afstaat, gaat de wastegate later open. Bij welke druk en hoeveel weet ik niet, want de drukindicator op het dashboard is ook maar zozo.
Wat denken de techneuten hiervan ? Lijkt dit een beetje een actie of is het om te gillen ? Bij een gemaakte proefrit leek het nou ook weer niet dat ik de banden aan het oproken was. Maar eigenlijk wil ik nog eens een goede drukmeter monteren. Ook zou het zomaar kunnen om de wategate sturing van het inlaatspruitstuk te halen : zo ben je de verliezen kwijt die ontstaan in de ladeluchtkoeler.
Graag uw mening.
Gr,
Mark I